Marketing în artele spectacolului de Irina Ionescu
București:
Editura Eikon, 2020
Marketingul
face întâlnirea/interacțiunea dintre artiști și public posibilă. Este esențial,
dat fiind că artele spectacolului nu există în lipsa receptării directe de
către un public prezent în proximitate.
Volumul
combină fondul teoretic cu câteva studii de caz și opiniile unor personalități
ale lumii culturale/profesioniști cu mulți ani de experiență. Printre ei: Emil
Boroghină, Constantin Chiriac, Lucian Vărșăndan, Adrian Roman, Dan
Bartha-Lazăr, Vava Ștefănescu, Gilda Lazăr, Marinela Țepuș, Tamara Susoi, Maria
Sârbu și Simion Buia.
Autoarea
speră ca „fiecare cititor să poată decide la finalul lecturii (conform
scopurilor profesioniştilor din domeniu, stabilite de Arts Council of Great
Britain) în cunoştinţă de cauză ce funcţionează şi ce nu funcţionează pentru
propriile obiective organizaționale, să îşi poată înţelege mai bine publicul
actual şi să descopere cum se poate apropia de spectatorii săi potenţiali, să
se concentreze asupra nevoilor publicului încă de la alegerea repertoriului, a
distribuţiei şi până la scrierea mesajelor destinate comunicării şi desenării
întregii atmosfere din jurul spectacolului (foaier, personal
preluare/întâmpinare, chiar intensitatea luminii, a muzicii de fundal) şi – nu
în ultimul rând – dacă stă în puterile sale, să aloce mai multe resurse (umane,
financiare, tehnologice) activităţii de marketing din propria organizaţie.“
Înzestrarea genetică (IQ, EQ, talentul
nativ), cunoașterea domeniului, apoi experiența (cele zece mii de ore de
practică necesare obținerii statutului de expert) și oportunitățile ivite din
alegerile făcute sau datorate hazardului vor contura în cele din urmă parcursul
de succes al fiecăruia. Important
de reținut este că acțiunile inteligente, oricât de mărunte, pot să ducă la
schimbări semnificative, dacă se întâmplă la locul și în momentul oportun.
*
*
*
Irina Ionescu a mai publicat volumul
Management de proiect și elemente de marketing în artele spectacolului
(București: Editura Eikon, 2018).
O carte
scrisă, în cheie practică, pentru tinerii cu studii umaniste/artistice, o
lucrare în care autoarea încearcă să explice, într-o formă succintă, de ce
managementul de proiect este un instrument foarte eficient, care poate conduce
la succese și schimbări remarcabile. O schemă logică și de bun simț, deci
accesibilă și ușor de înțeles/folosit.
Volumul pornește de la un fond teoretic,
dar direcționează permanent spre sfera practică, prin adresarea unor întrebări
menite să dezvolte la nivel personal abilitățile și atitudinea necesare în domeniul
managementului de proiect și al marketingului cultural/în artele spectacolului.
Accentul cade pe importanţa utilizării unei structuri logice şi verificabile,
în funcţie de obiective clar stabilite, pe necesitatea documentării detaliate,
în scopul minimizării riscurilor și pe obligația transmiterii cu acuratețe a
mesajelor.
Criticul de teatru Octavian Saiu recomandă
noua apariție editorială: „Scris cu pasiune și luciditate în egală măsură,
între tonul amical și metoda academică, volumul Irinei Ionescu transformă
managementul cultural într-o poveste. Nu una simplă, însă, ci extrem de complexă: cu multe dimensiuni, nuanțe
și mai ales principii. Meritul textului e că pornește de la ele și ajunge la
creativitate și stil personal. Sunt marile calități ale oricărui proiect dus la
bun sfârșit. Iată ghidul perfect pentru un astfel de parcurs!“
Constantin
Chiriac, directorul Teatrului Național „Radu Stanca“ Sibiu și președinte al
Festivalului Internațional de Teatru de la Sibiu, declară la rândul său: „M-am aplecat
asupra cărții din curiozitate și trebuie să mărturisesc că nu am lăsat-o din
mână până nu am citit-o. Este una dintre cele mai interesante cărți pe care
le-am găsit în limba română despre ceea ce înseamnă management cultural,
leadership, dezvoltare de proiecte pe termen lung în zona antreprenorială. Este
un demers riguros, cu o bibliografie foarte serioasă și cu referințe la zi
asupra unui domeniu în care avem atât de puțini specialiști în România.“
Criticul de
teatru Răzvana Niță crede că volumul este „o fascinantă expediţie în rezervele
de experienţă ale predecesorilor care au descris şi chiar conceptualizat
provocările pe care le-au avut de gestionat.“
Miki
Braniște, manager cultural și curator, afirmă: „Este o carte foarte utilă
pentru studenții de la teatrologie și pentru toți cei interesați de management
cultural. O recomand cu multă căldură, pentru că explică într-un limbaj
prietenos conceptele și nu sperie cu termeni tehnici.“
Silvia Dumitrache,
critic literar și de teatru, consultant artistic la Teatrul Nottara, recomandă
volumul: „Este pentru prima oară când nu pot să las din mână o carte despre
management. Acest manual a structurat cunoștințele pe care deja le aveam, dar
aș fi vrut să-l citesc la începutul drumului meu în această meserie… Este
important să ne fie, în primul rând nouă, foarte clar ce răspunsuri avem la
întrebări de genul: de ce?; cum?; când?; pentru cine?. Altfel nu cred că putem
merge mai departe. Și această carte ne poate ajuta să ne atingem obiectivele,
prin articularea unor întrebări absolut necesare și parcurgerea unor pași
esențiali.“
Criticul de
teatru Oltița Cîntec consideră că: „Este o combinație între lecturi de
specialitate și experiența practică a autoarei și asta se vede în fiecare
pagină a volumului. Este o carte foarte bine gândită, logic structurată și
foarte utilă tuturor celor din domeniul artelor spectacolului. Nu este deloc
aridă, deși are o bibliografie foarte serioasă. Dimpotrivă, este o carte prietenoasă,
o carte atrăgătoare, care oferă foarte multe sfaturi aplicate. Mi-a făcut
plăcere să o citesc.“
Cristina
Rusiecki, critic de teatru, a declarat: „Oricât v-ați strădui, nu veți găsi
nimic arid în acest volum de management și marketing. Limbajul este accesibil,
deși informația se dovedește, în fiecare pagină, consistentă și densă. Tonul
omenesc face ca paginile să curgă repede și agreabil. La sfârșit, te-ai trezit
cu materia învățată aproape fără niciun efort.“
Iar autoarea
își dorește „ca această carte să-i ajute pe cei aflați la început de drum să
își descopere în mod rațional punctele tari și să își construiască o serie de
repere pe care să se bazeze în diferite proiecte. Mi-ar plăcea să știu că
studenții mei pot recunoaște, asuma și crea valori. Că au învățat cum să își
evalueze ideile și că au căpătat cunoștințele necesare și curajul de a le
implementa.“
Irina
Ionescu este lector univ. dr. la Universitatea de Arte din Târgu-Mureş.
Lucrează de aproape 20 de ani în domeniul administrației culturale, la
Institutul Cultural Român. A urmat diverse cursuri/stagii de formare și
dezvoltare profesională, cele mai importante la: Goldsmiths University of
London (2010), Utrecht University (2010), King’s College London (2009), Central
European University (2007), Felix Meritis Foundation (2005), The
Amsterdam-Maastricht Summer University (2004 și 2003).
Comentarii
Trimiteți un comentariu