Treceți la conținutul principal

O nouă săptămână cu imagini alese din arhiva teatrului – reîntâlnire cu maeștrii Albulescu, Dinică, Moraru…


În paralel cu vizionarea online a noilor conferințe programate pentru această săptămână, vă reamintim că puteți revedea și conferințele difuzate în săptămânile precedente, și anume cele susținute de: regizorul Andrei Șerban, maestrul Radu Beligan,  scriitoarea de origine română, distinsă cu premiul Nobel pentru literatură, Herta Müller, poeta Ileana Mălăncioiu, doctorul Vasile Ciubotaru, fizicianul Basarab Nicolescu, consilierul guvernatorului BNR, Adrian Vasilescu, istoric și critic de artă Dorana Coșoveanu, istoricul Georgeta Filitti, jurnalista Brândușa Armanca sau regretatul critic de film Alex Leo Șerban, conferințe ce pot fi accesate în continuare pe canalul nostru de Youtube:

http://www.youtube.com/c/TeatrulNaţionalILCaragialeBucureşti

 

 Week-end-ul acestui sfârșit de mai readuce în atenția dumneavoastră un spectacol de mare succes din repertoriul stagiunilor trecute, „Ultima oră” de Mihail Sebastian, în regia Ancăi Ovanez Doroșenco, talentata regizoare recent dispărută dintre noi (s-a stins la Nisa, în 16 mai 2020) căreia îi aducem, astfel, un respectuos omagiu. Spectacolul va putea fi vizionat online, într-o înregistrare de arhivă, realizată cu mijloacele tehnice ale anului 2003, când a avut loc premiera.

 

Așadar, iată programul conferințelor ce vor fi difuzate în săptămâna 25 – 31 mai 2020 la TNB on-line:

 

·         25 mai - Germina Nagâț - Deconspirarea - cui prodest? (conferință susținută la data de 10 ianuarie 2014)

·         26 mai – Prof. Viorel Barbu- Matematica si arta (24 martie 2019)

·         27 mai - Octavian Paler - Cu melancolie, despre barbari   (26 octombrie 2009)

·         28 mai - Mircea Mihăieș - Despre succes (10 decembrie 2017).

 

 

Week-end cu:

 

Mari actori într-o poveste teribil de actuală, despre… Bucureștiul interbelic : „Ultima oră”!

 

Vineri, 29 mai, de la ora 16.00, iar sâmbătă 30 mai și duminică 31 mai -  începând cu ora 18.00 ne vom întâlni cu una din cele mai fermecătoare  piese ale dramaturgiei românești,  „Ultima oră” de Mihail Sebastian, o satiră virulentă, ce se bucură, în regia regretatei Anca Ovanez Doroșenco, de o montare și o distribuţie pe măsură: Claudiu Bleonţ, Mircea Albulescu, Ilinca Goia, Marin Moraru, Gheorghe Dinică, Constantin Dinulescu, Ioan Andrei Ionescu, Marcelo Cobzariu, Mihai Niculescu, Liviu Crăciun, Alexandru Hasnaş, Carmen Ionescu, Raluca Petra, Silvia Năstase. Decoruri: Mihai Mădescu; Costume: Luana Drăgoescu.

„Ultima oră” este o cuceritoare poveste de dragoste, în mijlocul unei lumi fără scrupule, nu foarte diferită de cea în care trăim. O piesă „la zi ca o ştire din ziar - așa cum a caracterizat-o regizoarea memorabilei montări.

„Ultima oră” s-a bucurat de un mare succes încă de la lansare. Premiera absolută a avut loc pe scena Naționalului bucureștean, la 23 ianuarie 1946,  în regia debutantului la acea oră, Moni Ghelerter. O montare antologică, urmată imediat de consacrarea regizorului. De atunci, piesa a cunoscut numeroase puneri în scenă și interpretări pline de interes.  „În tălmăcirea de azi, inspirată de contemporaneitatea imediată, Anca Ovanez Doroșenco are ca piloni banul și o lume fără idealuri politice, pîrghiile mecanismului corupt fiind mass-media, afacerile și cultura” – scria la data premierei criticul Ludmila Patlanjoglu, în Cotidianul.

Profesorul de istorie Andronic, „visătorul rătăcit și rupt de realitate”, aflat într-o căutare romantică, pe urmele lui Alexandru Macedon, nimereşte, din cauza unor greșeli tipografice, între care un cuvânt cu multiple trimiteri, în jungla presei româneşti interbelice, dar mai ales în vizorul unui temut om de afaceri, Bucșan. Prin ciocnirea dintre două lumi diametral opuse, Mihail Sebastian reuşeşte să construiască o satiră socială de mare rezonanţă pentru actualitatea noastră.

„Negocieri” demne de tradiţia „şantajul şi etajul”. - Natalia Stancu, „Curierul Naţional”. „Un spectacol ce trebuie vizionat, pentru că oferă o reală bucurie oricărui iubitor al teatrului”. - Ileana Lucaciu, „România liberă”.

     Vă invităm să ne urmăriți on-line, și pe celelalte pagini de internet ale noastre, unde vom reveni cu detalii și anunțuri de... ultima oră :

- pagina de facebook a TNB- https://www.facebook.com/TNB.Ro/
- website-ul TNB, pe pagina 
https://www.tnb.ro/ro/livestreaming-tnb


Comentarii

Postări populare de pe acest blog

Loggia cu filme - Frumoasa nebunie a iubirilor de-odinioară

  Lady L , coproducție 1965 Regie: Sir Peter Ustinov Distribuție: Sophia Loren, Paul Newman, Sir David Niven, Philippe Noiret   Perioada ante- și post-belică m-a fascinat încă din fragedă pruncie. Îi mulțumesc pentru această iubire de frumos și de altădată dragii mele bunici materne, Ileana Cârstea, care încă de la vârste foarte mici mi-a povestit cu un talent de povestitor hâtru aparte nenumărate pățanii prin care a trecut în copilărie și tinerețe, precum și istorioare legate de părinții și bunicii ei. Toate aceste narațiuni fermecătoare le port cu mine în suflet mereu și mă întorc la ele de fiecare dată când vreau să rememorez frânturi din vremurile de odinioară, când lumea era mai relaxată, mai voioasă, poate chiar mai fericită. Sigur că adeseori, în poveștile reale ale bunicii se strecurau picanterii, vorbe și întâmplări deocheate, dar care ar fi farmecul lor fără aceste condimente atât de necesare? Nu, nu e vorba de vulgaritate ieftină, ba chiar gratuită. Dimpotri...

Richard Wagner – Opera și specificul muzicii (II)

Continuând pe firul istoric al operei universale, Wagner subliniază faptul că aceasta nu este o creaţie populară prin faptul că ea nu s-a născut din manifestări de acest gen – din spectacolele medievale, în speţă – tipul de teatru unde cuvântul şi muzica creeau o unitate naturală şi normală. Opera a apărut, aşa cum s-a mai menţionat, la Curţile nobililor şi, în special, la cele italiene; Italia fiind, aşa cum scrie compozitorul, „singura ţară importantă din cultura europeană unde teatrul nu a dobândit nicio semnificaţie reprezentativă” [1] . Bineînţeles, teatrul neavând o pondere atât de mare în zona italiană, poporul fiind, de asemenea, unul cu mari aplecări spre muzică, cuvântul rostit, textul din operele de început trece pe un plan secundar, importantă fiind muzica – o muzică, însă, fără mare profunzime, folosită doar pentru distracţia, plăcerea şi amuzamentul auditoriului nobil. Din păcate, observă Wagner, de-a lungul timpului, acest procedeu nu s-a schimbat aproape deloc, compozit...

Cele mai vândute cărți Humanitas, Humanitas Fiction și Humanitas Junior publicate în 2020

  TOP EDITURA HUMANITAS 2020 1. Gabriel Liiceanu,  Isus al meu 2. Marcus Aurelius,  Gânduri despre sine însuși 3. Radu Paraschivescu,  Recviem vesel pentru tata 4. Tatiana Niculescu,  Seducătorul domn Nae 5. Mircea Cărtărescu,  Creionul de tâmplărie 6. Manfred Spitzer,  Demența digitală 7. Ioana Pârvulescu,  Prevestirea 8. Gabriel Liiceanu, Andrei Pleșu,  Despre destin 9. Radu Paraschivescu,  Vitrina cu șarlatani 10. Cristian Presură,  Care e diferența dintre un copil și un laptop? 11. Reza Aslan,  Dumnezeu, o istorie umană 12. Héctor García (Kirai), Francesc Miralles,  Ichigo-Ichie • TOP EDITURA HUMANITAS FICTION 2020 1. Guzel Iahina,  Copiii de pe Volga 2. Heather Morris,  Călătoria Cilkăi 3. Hiro Arikawa,  Memoriile unui motan călător 4. Isabel Allende,  O lungă petală de mare 5. Eric-Emmanuel Schmitt,  Félix și izvorul invizibil 6. Isabel Allende,  Ce vrem noi, femeile? 7. Anuradha Roy,...