Treceți la conținutul principal

O călătorie virtuală magică



Traversăm vremuri grele. Pentru unii chiar vremuri cumplite ori tragice. Lumea este speriată, panicată, izolată, lipsită aparent de iubire şi de apropierea fizică (ce pentru unii contează atât de mult). Ne este teamă să ne atingem, să ne îmbrăţişăm. Şi totuşi, nu trebuie să uităm că suntem oameni, cu o conştiinţă, cu un suflet, cu inimi calde ce bat în fiecare piept. Să nu uităm că dragostea şi solidaritatea sunt cele două aspecte care ne pot salva atât psihic cât şi fizic din cele mai grele încercări şi care ne pot duce mai departe spre un tărâm magic, unde suntem cu adevărat ocrotiţi de toate relele. Unul din mijloacele prin care ne putem face spiritul să continue să trăiască şi să primească hrană este arta. Arta, atât de hulită şi lăudată, în acelaşi timp. Arta, care te ridică, care îţi pune oglinda propriului suflet în faţă, care îţi adresează întrebări mai mult sau mai puţin retorice. Momentele acestea care ne supun răbdarea şi empatia la teste extreme, pot fi trecute mai uşor şi cu ajutorul artei, fie că vorbim de literatură, arte vizuale, muzică, teatru sau orice altă formă de exprimare. Din ce în ce mai multe insituţii de cultură din întreaga lume pun la dispoziţia iubitorilor de frumos tururi online de vizitare a marilor muzee, stream-uri live cu spectacole jucate în timp real (fără public în sală) ori oferă tot online înregistrări din arhive.


Opera Comică pentru Copii, una din cele mai frumoase, interesante, versatile şi moderne instituţii de gen din România (şi singura de acest tip din ţară) s-a alăturat demersului european de a transmite spectacole live pentru cei ce sunt nevoiţi să stea acasă. Aşadar m-am aşezat şi eu duminică, 15 martie, începând cu ora 11:00 în faţa laptopului şi m-am bucurat de transmisiunea în direct pe pagina de Facebook a instituţiei a spectacolului „Cenuşăreasa” (adaptare a capodopere rossiniene „La Cenerentola”). Şi chiar e vorba de o bucurie reală, căci maestrul Cristian Mihăilescu a reuşit să comprime în 90 de minute o operă de aproape trei ore, care nu este tocmai basmul pentru copii pe care îl ştim de la Fraţii Grimm. Şi totuşi, acest regizor de operă (unul din puţinii şi din ultimii din România) a făcut un adevărat miracol cu partitura lui Rossini şi a „coafat-o” astfel încât să o aducă cât mai aproape de sufletul şi înţelegerea unui public atât de fraged. Începând cu scenografia extrem de colorată, atractivă, uşor de manevrat şi inteligentă realizată exemplar de Vladimir Turturică (deja un apreciat şi cunoscut nume în lumea artelor spectacolului), continuând cu setul de costume parcă desprinse din desenele animate ale lui Disney sau ale grupului Warner Bros., care subliniază caracteristicile principale ale fiecărui personaj de pe scenă, gândite şi create de Iolanda Mutu şi terminând cu dialogurile spumoase (traduse, ca întreg libretul adaptat, de Raluca Oprea şi Iulia Toea Mureşan), întreg spectacolul pus în scenă de maestrul Cristian Mihăilescu se dovedeşte a fi reuşită atât pentru cei mici, cât şi pentru adulţii care doresc să păşească din nou în lumea copilăriei, dar şi care vor să se delecteze cu câteva din cele mai frumoase melodii rossiniene.

Distribuţia spectacolului a fost aleasă şi ea pe sprânceană. În reprezentaţia transmisă pe 15 martie, Angelina, tânăra care se identifică cu personajul titular Cenuşăreasa, a primit suflul vieţii din partea mezzo-sopranei Rodica Bunea. Am apreciat frumuseţea, căldura şi catifelarea unei voci tinere (care desigur are încă mult timp şi spaţiu de dezvoltare), dar şi uşurinţa cu care a executat câteva din cele mai dificile pasaje de coloratură din repertoriul liric. De asemenea, prezenţa şi jocul scenic au fost adaptate publicului celor mici, cu atenţie la detalii, iar momentele de actorie au fost susţinute cât se poate de natural (ceea ce e foarte rar în cazul artiştilor lirici, care păstrează o oarecare afectare a vocii în pasajele vorbite). Alături de ea, s-au făcut remarcaţi tenorul Andrei Petre în rolul lui Don Ramiro (care a creat, de altfel, un simpatic şi fermecător, în acelaşi timp, prinţ şi pe care l-am admirat pentru vocea proaspătă şi destul de puternică) şi baritonul Bogdan Podlovski în rolul valetului Dandini (un bariton aflat încă la început de drum, dar care beneficiază de o prezenţă scenică agreabilă şi de o carismă deosebită ce compensează pentru o voce care încă mai are timp să se dezvolte – şi sunt sigur că o va face, dovedind resursele pe care simt că le are). Cele două surori vitrege, Clorinda şi Tisbe, au fost interpretate ireproşabil de soprana lirică Oana Maria Şerban (o prezenţă obişnuită a Operei Comice pentru Copii, o tânără artistă fermecătoare, care întruneşte calităţile cele mai înalte ale unui cântăreţ de talie mondială – o voce clară, puternică, bine stăpânită, cu o tehnică foarte bine pusă la punct şi cu o apetenţă pentru zona de actorie cum rar mi-a fost dat să văd la artiştii lirici români) şi de Virginia Stamate (o altă solistă obişnuită cu scena acestei instituţii, o mezzo-soprană cu o voce plină, cu o frumuseţe aparte a jocului scenic, care a creat, în tandem cu Oana Şerban, un cuplu comic de zile mari). Mircea Ene a dat viaţă personajului Don Magnifico, tatăl vitreg al Angelinei, şi a făcut-o cu mult umor, caracterizându-şi personajul egoist, meschin şi avar prin tot felul de gesturi, de poziţii ale corpului, dar şi prin vocea sa de bas-bariton cu accente de basso comico. Iar „înţeleptul Alidoro”, aşa cum îl caracterizează Don Ramiro, a primit o formă artistică datorită talentului şi vocii de basso profondo impresionantă a lui Ştefan Lamatic (care, trebuie să spun, duce mai departe cu mândrie şi frumuseţe moştenirea artistică a părinţilor lui, soprana Gladiola Niţulescu-Lamatic şi basul Mihnea Lamatic). Vreau şi trebuie, de asemenea, să amintesc şi componenţa micului, dar eficientului şi talentatului cor care a dat viaţă suitei prinţului: Yalda Aghabagheri, Oriana Bârlădeanu, Valeria Beliman, Miruna Dascălu, Andrei Lucian Ionescu, Robert Neagu, Bianca Poenaru, Ioana Popa, Victor Șandru, Larisa Vasilache. Nu în ultimul rând, nu pot să uit şi cele două personaje care fac legătura cu copilăria şi cu lumea desenelor animate şi mai puternică – şi anume cei doi Arici care însoţesc personajele peste tot. Cele două animăluţe simpatice sunt interpretate prin dans şi mişcări viclene de Eliisa Nenonen şi de Ionuţ Picincu (cel care semnează şi coregrafia spectacolului). Desigur, orchestra Operei Comice pentru Copii, condusă exemplar de maestrul Gheorghe Iliuţă, a întregit tabloul muzical, oferind o interpretare clară, curată şi corectă a partiturii reduse a lui Rossini – şi pot afirma cu încredere că nu s-a simţit deloc mărimea redusă a ansamblului, instrumentiştii fiind capabili să compenseze lipsa sunetelor de care nu beneficiază în componenţa actuală.

Iată, aşadar, ce bucurii ne oferă Opera Comică pentru Copii din Bucureşti, în dimineţile de weekend (şi nu numai) ale aceste perioade mai dificile – bucurii pentru care nu putem decât să fim recunoscători şi pentru care trebuie să mulţumim doamnei director Felicia Filip, artiştilor care (totuşi) riscă destul de mult spre a fi pe scenă pentru noi, cei de acasă, dar şi întregului colectiv al instituţiei (cei care fac posibile aceste transmisiuni live, precum şi cei care se asigură de buna desfăşurare a spectacolelor şi a Operei, în sine). Eu vă invit să rămâneţi acasă şi să continuaţi să urmăriţi atât transmisiunile Operei Comice pentru Copii, cât şi cele ale altor instituţii de aici sau de peste hotare. Şi nu uitaţi că arta, frumosul şi iubirea fac bine la inimioară şi alungă orice virus deprimant! Să ne revedem cu bine!



Fotografii preluate de pe pagina de Facebook a Operei Comice pentru Copii: https://www.facebook.com/OperaComica/

Comentarii

Trimiteți un comentariu

Postări populare de pe acest blog

Loggia cu filme - Frumoasa nebunie a iubirilor de-odinioară

  Lady L , coproducție 1965 Regie: Sir Peter Ustinov Distribuție: Sophia Loren, Paul Newman, Sir David Niven, Philippe Noiret   Perioada ante- și post-belică m-a fascinat încă din fragedă pruncie. Îi mulțumesc pentru această iubire de frumos și de altădată dragii mele bunici materne, Ileana Cârstea, care încă de la vârste foarte mici mi-a povestit cu un talent de povestitor hâtru aparte nenumărate pățanii prin care a trecut în copilărie și tinerețe, precum și istorioare legate de părinții și bunicii ei. Toate aceste narațiuni fermecătoare le port cu mine în suflet mereu și mă întorc la ele de fiecare dată când vreau să rememorez frânturi din vremurile de odinioară, când lumea era mai relaxată, mai voioasă, poate chiar mai fericită. Sigur că adeseori, în poveștile reale ale bunicii se strecurau picanterii, vorbe și întâmplări deocheate, dar care ar fi farmecul lor fără aceste condimente atât de necesare? Nu, nu e vorba de vulgaritate ieftină, ba chiar gratuită. Dimpotri...

Richard Wagner – Opera și specificul muzicii (II)

Continuând pe firul istoric al operei universale, Wagner subliniază faptul că aceasta nu este o creaţie populară prin faptul că ea nu s-a născut din manifestări de acest gen – din spectacolele medievale, în speţă – tipul de teatru unde cuvântul şi muzica creeau o unitate naturală şi normală. Opera a apărut, aşa cum s-a mai menţionat, la Curţile nobililor şi, în special, la cele italiene; Italia fiind, aşa cum scrie compozitorul, „singura ţară importantă din cultura europeană unde teatrul nu a dobândit nicio semnificaţie reprezentativă” [1] . Bineînţeles, teatrul neavând o pondere atât de mare în zona italiană, poporul fiind, de asemenea, unul cu mari aplecări spre muzică, cuvântul rostit, textul din operele de început trece pe un plan secundar, importantă fiind muzica – o muzică, însă, fără mare profunzime, folosită doar pentru distracţia, plăcerea şi amuzamentul auditoriului nobil. Din păcate, observă Wagner, de-a lungul timpului, acest procedeu nu s-a schimbat aproape deloc, compozit...

Alina Tofan: „Pandemia mi-a demonstrat că atunci când ești bine tu cu tine, după ce ai muncit și ai visat, e timpul să respiri și să lași lucrurile să se întâmple”

Pandemia. O situație care ne-a schimbat tuturor existența, modalitatea de a privi viața, de a comunica și de a interacționa cu cei din jurul nostru, fie că este vorba de prieteni, rude, părinți, copii sau, pur și simplu, străini. În toată această perioadă ne-am izolat, ne-am autoizolat, am fugit de orice contact social care ne-ar fi putut pune viețile în pericol. Am încercat, totodată, să nu renunțăm cu totul și cu totul la comunicare și la o viață socială măcar în mediul online. Nici arta nu a fost ocrotită – și nu mă refer doar la România, ci la întreg mapamondul. Actori, muzicieni, performeri, artiști, toți au trebuit să se „mute” în zona virtuală, pentru a mai spera la o viitoare viață creativă. Tinerii reprezentanți ai artei scenice românești au fost extrem de vocali și prezenți pe diverse canale sociale. Alții chiar și-au luat inima în dinți și au dat dovadă de un curaj vecin cu nebunia, alegând să meargă înainte, să comunice, să atingă alți oameni (mai mult sau mai puțin metafor...