Treceți la conținutul principal

Richard Wagner – Opera și specificul muzicii (II)

Continuând pe firul istoric al operei universale, Wagner subliniază faptul că aceasta nu este o creaţie populară prin faptul că ea nu s-a născut din manifestări de acest gen – din spectacolele medievale, în speţă – tipul de teatru unde cuvântul şi muzica creeau o unitate naturală şi normală. Opera a apărut, aşa cum s-a mai menţionat, la Curţile nobililor şi, în special, la cele italiene; Italia fiind, aşa cum scrie compozitorul, „singura ţară importantă din cultura europeană unde teatrul nu a dobândit nicio semnificaţie reprezentativă”[1]. Bineînţeles, teatrul neavând o pondere atât de mare în zona italiană, poporul fiind, de asemenea, unul cu mari aplecări spre muzică, cuvântul rostit, textul din operele de început trece pe un plan secundar, importantă fiind muzica – o muzică, însă, fără mare profunzime, folosită doar pentru distracţia, plăcerea şi amuzamentul auditoriului nobil. Din păcate, observă Wagner, de-a lungul timpului, acest procedeu nu s-a schimbat aproape deloc, compozitorii continuând să deţină puterea şi ultimul cuvânt – „Esenţa a rămas aceeaşi: poetul se inspiră din voinţa muzicianului, se supune capriciilor muzicii, se adaptează gustului compozitorului, îşi alege materialul în funcţie de acesta, îşi modelează personajele după criterii pur muzicale, asigură cadrul dramatic pentru diferite modalităţi muzicale în care muzicianul se manifestă în voie, pe scurt, subordonându-se muzicii, construieşte suportul dramatic având în vedere doar intenţiile compozitorului”[2]. Cu alte cuvinte, nemulţumirea tot mai mare a lui Richard Wagner constă în supunerea oarbă a creatorului libretului faţă de cel care aşterne muzica pe portative. Revolta lui vine exact din această mare problemă care caracterizează întreaga istorie a operei – supremaţia muzicii şi a compozitorilor asupra dramei. Ȋn prima jumătate a secolului al XX-lea, deşi se instaurase deja reforma pe care şi-o dorise Wagner, a apărut o altă „ameninţare” – supunerea de către muzică şi compozitor a regizorului (compozitorul fiind înlocuit, în sala de spectacole, cu dirijorul). Acesta din urmă trebuia să urmărească îndeaproape litera legii impuse de partitură şi nu îi se permitea de către public – care avusese o nouă tendinţă către snobismul nobililor italiaeni renascentişti – să se abată de la normele muzicii. Astfel, s-a produs o reîntoarcere, în spectacolul de teatru liric, către un joc de scenă static, fără profunzime psihologică, adâncimea scenei a fost aproape eliminată, din nou, iar textul a fost, din nou, trecut aproape sub tăcere. Apoi, odată cu intervenţia în spectacolul de operă a unor mari regizori de teatru care au realizat importanţa dramei din punct de vedere al libretului în spectacolul respectiv, imaginea teatrului liric s-a schimbat din nou complet. Pentru că noul val de public tânăr nu mai poate accepta spectacolele învechite şi statice, s-a ajuns până la a transforma manifestarea lirică într-o competiţie de ingeniozitate între regizori şi de abilităţi tehnice, vocale şi actoriceşti între interpreţi.

„Mi-am propus ca prin prezenta lucrare să dovedesc că, tocmai tocmai prin îmbinarea muzicii noastre cu poezia dramatică, arta dramatică poate şi trebuie să dobândească o semnificaţie până acum nici măcar visată”[3]. Iată, deci, ceea ce şi-a propus compozitorul nu atât în lucrarea de faţă, cât, mai ales, în practică. Propunere care i-a reuşit, ţinând cont de modalitatea în care opera s-a schimbat nu numai ca imagine scenică, dar şi ca linie melodică – Wagner poate fi considerat părintele impresionismului şi al polifoniei contemporante, mentor al lui Gustav Mahler, Alban Berg ori Arnold Schönberg. Rămânând în zona muzicală, de foarte mare importanţă este inovaţia uriaşă pe care a adus-o în direcţia unei profunzimi psihologice de care este capabilă muzica şi în sensul înţelegerii mai bine a subiectului ales. Este vorba, desigur, despre laitmotiv[4], poate cea mai de seamă creaţie din punct de vedere componistic cu care Wagner a contribuit la patrimoniul muzical şi dramatic universal. Prin temele recurente pe care le folosea de-a lungul unei opere, creatorul german a reintrodus noţiunea de „cor antic”, cu sensul de comentator asupra personajelor şi acţiunii – pentru că un laitmotiv face exact acest lucru: însoţeşte fiecare personaj sau situaţie, astfel încât le face regonoscibile pentru public de fiecare dată când sunt prezente. Şi nu ar putea să facă acest lucru fără ajutorul orchestrei, care, la Wagner, îşi pierde valoarea minoră de simplu acompaniator şi ia amploarea aceluiaşi cor de tragedie antică, fiind un însoţitor aproape egal, dacă nu chiar mai important decât laitmotivele. De observat, de asemenea, faptul că în operele de maturitate wagneriene, corul propriu-zis aproape că nu este prezent – aşa cum se întâmplă în tetralogia legendei Nibelungilor.

„Baza muzicală a operei a fost, aşa cum se ştie, aria, iar aria nu era altceva decât melodia cântată de cântăreţ în faţa oamenilor cu rang înalt şi educaţie”[5]. Opera pare a fi, aşadar, accesibilă doar intelectualilor, claselor mijlocie şi înaltă. Wagner, însă, prin ceea ce a creat, a reuşit să aducă genul mult mai aproape de marea masă a spectatorilor de rând, „profani” – a adaptat mari legende medievale şi mitologice gustului publicului obişnuit cu lecturi şi situaţii romantice şi, în plus, a exprimat prin muzică şi texte, aspiraţiile şi calităţile poporului german (probabil, un aspect care l-a făcut să fie atât de îndrăgit de Adolf Hitler şi regimul nazist). Dintre acestea, de amintit sunt „Tannhäuser”, „Die Meistersinger von Nürenberg” („Maeştrii cântăreţi din Nürenberg”) sau „Tristan und Isolde” („Tristan şi Isolda”). Deşi partiturile respectivelor creaţii pot părea, pentru început, de o lungime prea mare, cu inflexiuni greoaie, tipic ariene, modul în care compozitorul şi-a dorit să le aducă pe scenă – scenografie complexă, până la cele mai mici detalii, somptuozitate şi fast, în stilul atât de blamat de el al grand-opéra – a ajutat lucrările să intre în sufletul privitorilor şi ascultătorilor şi să devină parte din marele repertoriu internaţional de operă, acolo unde au rămas până în actualitate.



[1] idem, pg. 29

[2] ibidem, pg. 30

[3] idem, pg. 31

[4] cf. http://dexonline.ro/definitie/laitmotiv: „fragment sau motiv muzical repetat”

[5] Wagner, Richard: „Opera şi drama”, pg. 33, editura Nemira, Bucureşti, 2011


Comentarii

Postări populare de pe acest blog

Tandreţea magnoliilor de oţel

Robert Harling. Poate numele nu vă spune prea multe. „Steel Magnolias” („Magnolii de oţel”). Deja sună cunoscut, nu? Este titlul piesei de teatru scrisă de dramaturgul american şi adaptată de nenumărate ori pentru marele ecran, televiziune şi radio. De ce a avut un asemenea succes acest text? Nu este oare doar o poveste ca oricare alta? Poate da, poate nu... Pentru că ceea ce reuşeşte Robert Harling să facă este mai mult decât să nareze întâmplări obişnuite din viaţa unor femei din Louisiana. El vorbeşte despre cu totul altceva în piesa lui, aducând în prim-plan transformările prin care trece orice femeie, în momentul când este pusă faţă în faţă cu fapte de viaţă. Dramaturgul reuşeşte, astfel, să contureze portretele puternice ale unor femei (mame, bunici, soţii şi, cel mai important, prietene) care devin caractere general valabile în orice timp, în orice spaţiu social-cultural, şi care demonstrează că feminitatea poate să împletească puterea de oţel cu tandreţea şi delicateţea florilo

O călătorie virtuală magică

Traversăm vremuri grele. Pentru unii chiar vremuri cumplite ori tragice. Lumea este speriată, panicată, izolată, lipsită aparent de iubire şi de apropierea fizică (ce pentru unii contează atât de mult). Ne este teamă să ne atingem, să ne îmbrăţişăm. Şi totuşi, nu trebuie să uităm că suntem oameni, cu o conştiinţă, cu un suflet, cu inimi calde ce bat în fiecare piept. Să nu uităm că dragostea şi solidaritatea sunt cele două aspecte care ne pot salva atât psihic cât şi fizic din cele mai grele încercări şi care ne pot duce mai departe spre un tărâm magic, unde suntem cu adevărat ocrotiţi de toate relele. Unul din mijloacele prin care ne putem face spiritul să continue să trăiască şi să primească hrană este arta. Arta, atât de hulită şi lăudată, în acelaşi timp. Arta, care te ridică, care îţi pune oglinda propriului suflet în faţă, care îţi adresează întrebări mai mult sau mai puţin retorice. Momentele acestea care ne supun răbdarea şi empatia la teste extreme, pot fi trecute mai uş

De-a râsu’-plânsu’

Teatrul Naţional din Bucureşti se mândreşte a fi prima scenă a ţării. Şi, cu cele mai recente premiere ale sale umplând sălile până la refuz, se dovedeşte că este adevărat. De ce? Pentru că repertoriul său cuprinde atât texte consacrate din marea literatură dramatică universală şi românească, dar şi piese noi, ale autorilor contemporani (români şi străini). În plus, numele regizorilor şi al actorilor ce performează pe scena naţionalului bucureştean reprezintă, la rândul lor, garanţii ale calităţii şi, astfel, al succesului. Un asemenea caz îl constituie şi „Noii infractori”, una din recentele premiere desfăşurate pe scena Sălii Mari a teatrului. Textul, semnat de Edna Mazya (unul din cei mai cunoscuţi, apreciaţi şi jucaţi dramaturgi israelieni din lume), este una din cele mai acide satire sociale actuale. Deşi este prezentată ca fiind o comedie şi deşi publicul râde în hohote în anumite momente-cheie, substratul psiho-social este cu mult mai adânc şi mai însemnat şi rep