Treceți la conținutul principal

Loggia cu filme - Frumoasa nebunie a iubirilor de-odinioară

 


Lady L, coproducție 1965

Regie: Sir Peter Ustinov

Distribuție: Sophia Loren, Paul Newman, Sir David Niven, Philippe Noiret

 

Perioada ante- și post-belică m-a fascinat încă din fragedă pruncie. Îi mulțumesc pentru această iubire de frumos și de altădată dragii mele bunici materne, Ileana Cârstea, care încă de la vârste foarte mici mi-a povestit cu un talent de povestitor hâtru aparte nenumărate pățanii prin care a trecut în copilărie și tinerețe, precum și istorioare legate de părinții și bunicii ei. Toate aceste narațiuni fermecătoare le port cu mine în suflet mereu și mă întorc la ele de fiecare dată când vreau să rememorez frânturi din vremurile de odinioară, când lumea era mai relaxată, mai voioasă, poate chiar mai fericită. Sigur că adeseori, în poveștile reale ale bunicii se strecurau picanterii, vorbe și întâmplări deocheate, dar care ar fi farmecul lor fără aceste condimente atât de necesare? Nu, nu e vorba de vulgaritate ieftină, ba chiar gratuită. Dimpotrivă, vorbim de lucruri normale, naturale, plasate bine în context și care fac din oamenii respectivi personaje interesante, complexe multi-fațetate. Oricum, erau oameni cu o moralitate net superioară acestor neica-nimeni care împânzesc societatea de astăzi și care se dau drept mari intelectuali, lorzi și doamne, indivizi fără o personalitate și o coloană vertebrală, purtând niște măști kitchoase de mâna a șaptea, ascunzându-se în spatele unei false pudibonderii grețoase. Fără nicio bravadă, uneori e mai bine să fii direct, să pui cărțile pe masă vorbind pe șleau, decât să te fofilezi în spatele unei limbi de lemn, formată din cuvinte mari, pompoase și goale. Mergând pe aceeași idee, cred că e bine ca fiecare vârstă să-și aibă experiențele ei mai mult sau mai puțin frumoase, mai mult sau mai puțin nebune, mai mult sau mai puțin utile. Omul trebuie să se și distreze pe acest pământ, să iubească (chiar și de mai multe ori, căci nu suntem nicidecum o specie monogamă și cine spune altceva se minte singur), să cunoască cât mai multă lume, să socializeze, să pătrundă chiar și în lumea mondenă. Cu alte cuvinte, să trăiască fiecare zi ca și cum ar fi ultima. Nu sunt întotdeauna adeptul expresiei latine carpe diem, dar din când în când, trebuie să facem uz de ea.


De ce o asemenea introducere la o recenzie de film, vă veți întreba? Pentru că pelicula despre care vorbesc azi și aici exact despre asta este: vremurile de altădată, când lumea era mai liberă de prejudecăți, când oamenii își dădeau frâu liber sentimentelor și dorințelor și își îndeplineau visele (oricât de nebunești ar fi fost ele) cu asupra de măsură. Lady L, o coproducție americano-europeană din 1965, în regia regretatului și inegalabilului Sir Peter Ustinov, având în distribuție un terțet de aur – Sophia Loren, Paul Newman și Sir David Niven – care interpretează cu aplomb și o doză strașnică de ironie bine plasată un triunghi amoros mai puțin obișnuit, dar extrem de fermecător și amuzant. Scenariul picant, plin de umor tipic englezesc, se bazează pe unul dintre cele mai cunoscute romane ale maestrului francez Romain Gary, un excepțional povestitor și pictor în cuvinte al iubirilor stranii și al diverselor tipuri de caractere puse în tot soiul de situații neașteptate. Nici nu putea să iasă altceva decât o spumoasă comedie de epocă, asezonată cu numeroase gaguri subtile, aproape ducându-mă cu gândul la filmele cu Stan și Bran. Ceea ce reușește, totuși, filmul lui Ustinov este să îmbrace tot acest aspect de slapstick comedy într-o fină haină de sensibilitate, delicatețe și eleganță. Nimic nu este prea mult, exagerat sau șarjat, căci regizorul-actor a știut să țină bine frâiele cu care i-a condus pe actori printre numeroasele momente umoristice.


Sophia Loren aduce pe ecran un nou rol în stilul celui din Madame Sans-Gêne, unul din filmele care a consacrat-o. Și în Lady L. actrița construiește un rol de spălătoreasă care trece prin diferite aventuri care o duc din lumea interlopă a Parisului de început de secol XX până în cele mai scumpe castele din Marea Britanie, din anii ´60. Transformarea artistei dintr-o superbă femeie cu sex-appeal într-o lady octogenară este frapantă, atât datorită machiajului destul de bine realizat pentru vremea respectivă, cât și inflexiunilor vocii, dar mai ales datorită cameleonismului gesturilor pe care se vede cât-colo că actrița le-a studiat îndeaproape. Contrar aparențelor, La Loren nu este o actriță care merge prea mult pe intuiție, ci, mai degrabă, pe o tehnică foarte bine stăpânită, dar căreia știe să-i dea o aură de sentimentalism lipsit de orice urmă desuetă. Alături de ea, Paul Newman nu au cum decât să strălucească, deși recunosc faptul că al doilea dintre ei m-a impresionat cu mult mai mult, atât din punctul de vedere al personajului (care se dovedește a fi unul dintre cele mai empatice și frumos construite din câte am întâlnit), cât și din cel al interpretării. Nu pot foarte clar să-mi explic, dar Newman nu are cum să se scuture de acea șmecherie de băiețel de bani gata, de gigolo de cartier, care nu se îmbină foarte ușor cu atmosfera de Belle Époque ce însoțește filmul pe tot parcursul lui. Pe de cealaltă parte, Niven a fost întotdeauna un adevărat gentleman, iar această calitate este clar vizibilă din modul în care rostește replicile, din statura sa impozantă, din maniera elegantă a gesturilor. Alegerea sa și alăturarea cu Loren a fost o mișcare inspirată a regizorului, căci astfel se pun mai ușor în valoare calitățile și defectele ambelor personaje, adăugându-se și o explicație pentru acțiunile celor implicați în poveste.

 

Lady L. este o realizare cinematografică absolut încântătoare, care nu te poate lăsa rece, oricât de bine ți-ai fi construit zidul ăla de obiectivitate. De altfel, nici nu mi-am propus să fiu obiectiv în recenziile mele, căci consider că un critic (fie el literar, teatral sau de altă natură) este om, cu gusturile sale, cu părerile sale, cu propriul bagaj cultural (acesta fiind o obligație morală a tuturor celor care pornesc pe acest drum spinos al „datului cu părerea avizată”). Desigur, trebuie să existe o oarecare distanțare sentimentală față de opera de artă în cauză, dar nu e recomandat să se șteargă orice urmă de umanitate din discursul critic, căci se riscă o duritate și o ariditate prea mare a textului. Așadar, permiteți-mi să fiu subiectiv și să adaug acest film la colecția mea de suflet, care îmi va aduce mereu aminte de bunica mea și de-odinioară!


P.S.: Pentru doritorii de literatură, editura Humanitas Fiction va lansa în curând romanul lui Romain Gary, „Lady L.”, pe care îmi propun să-l devorez, căci sunt convins că va fi o aventură literară interesantă și nebună, în cel mai frumos sens al cuvântului.


Nota: 9/10


Surse foto: www.amazon.comwww.justwatch.comwww.imdb.comhttps://welovelithuania.com/

Comentarii

Postări populare de pe acest blog

Richard Wagner – Opera și specificul muzicii (II)

Continuând pe firul istoric al operei universale, Wagner subliniază faptul că aceasta nu este o creaţie populară prin faptul că ea nu s-a născut din manifestări de acest gen – din spectacolele medievale, în speţă – tipul de teatru unde cuvântul şi muzica creeau o unitate naturală şi normală. Opera a apărut, aşa cum s-a mai menţionat, la Curţile nobililor şi, în special, la cele italiene; Italia fiind, aşa cum scrie compozitorul, „singura ţară importantă din cultura europeană unde teatrul nu a dobândit nicio semnificaţie reprezentativă” [1] . Bineînţeles, teatrul neavând o pondere atât de mare în zona italiană, poporul fiind, de asemenea, unul cu mari aplecări spre muzică, cuvântul rostit, textul din operele de început trece pe un plan secundar, importantă fiind muzica – o muzică, însă, fără mare profunzime, folosită doar pentru distracţia, plăcerea şi amuzamentul auditoriului nobil. Din păcate, observă Wagner, de-a lungul timpului, acest procedeu nu s-a schimbat aproape deloc, compozit...

Cele mai vândute cărți Humanitas, Humanitas Fiction și Humanitas Junior publicate în 2020

  TOP EDITURA HUMANITAS 2020 1. Gabriel Liiceanu,  Isus al meu 2. Marcus Aurelius,  Gânduri despre sine însuși 3. Radu Paraschivescu,  Recviem vesel pentru tata 4. Tatiana Niculescu,  Seducătorul domn Nae 5. Mircea Cărtărescu,  Creionul de tâmplărie 6. Manfred Spitzer,  Demența digitală 7. Ioana Pârvulescu,  Prevestirea 8. Gabriel Liiceanu, Andrei Pleșu,  Despre destin 9. Radu Paraschivescu,  Vitrina cu șarlatani 10. Cristian Presură,  Care e diferența dintre un copil și un laptop? 11. Reza Aslan,  Dumnezeu, o istorie umană 12. Héctor García (Kirai), Francesc Miralles,  Ichigo-Ichie • TOP EDITURA HUMANITAS FICTION 2020 1. Guzel Iahina,  Copiii de pe Volga 2. Heather Morris,  Călătoria Cilkăi 3. Hiro Arikawa,  Memoriile unui motan călător 4. Isabel Allende,  O lungă petală de mare 5. Eric-Emmanuel Schmitt,  Félix și izvorul invizibil 6. Isabel Allende,  Ce vrem noi, femeile? 7. Anuradha Roy,...