Din arhivele personale
Ne amintim de spectacole care s-au jucat cu ani in urma. Ne amintim de postari de pe bloguri de mult disparute. Le adunam, incetul cu incetul, sub un singur acoperis - REPUBLIKA KRITICA. Si astfel se naste o noua rubrica - Din arhivele personale.
Ei bine, toate aceste lucruri enumerate mai sus nu ar fi putut fi posibile fara initiativa si munca zilnica a unui om, a unui artist desavarsit - Mihai Malaimare. Si astazi este o zi speciala. Pentru ca astazi avem ocazia sa ne aratam si noi, publicul, recunostinta fata de realizarile artistice ale lui Mihai Malaimare. Astazi ii spunem La Multi Ani, ii dorim multa sanatate si putere de munca spre a duce mai departe ceea ce a inceput.
Desigur, de-a lungul timpului s-a ciocnit deseori de batjocura unor presupusi oameni de teatru, care, in fond, nu au fost decat plini de invidia celui neputincios si au incercat sa puna bete in roate omului Mihai Malaimare. Dar omul Mihai Malaimare si-a unit fortele cu artistul Mihai Malaimare si, impreuna, au mers mai departe indiferent de conditiile de lucru si de piedicile puse de altii. La inceput, pierzandu-si sediul initial, actorii alaturi de maestrul lor au declansat o greva, au jucat in strada, au jucat peste tot, dovedindu-se foarte adaptabili oricaror conditii. Dupa ce, in final, a triumfat si a reusit sa devina un teatru de stat, institutionalizat, Masca a inceput sa infloreasca mai mult ca niciodata. Mihai Malaimare a adus numerosi creatori intre zidurile teatrului fondat de el. A creat festivaluri, precum "Masti europene la Masca" si "Festivalul International de Statui Vivante" (care, apropos, se afla in topul manifestarilor de gen din lume). A permis, de asemenea, studentilor si celor pasionati de teatru sa se intalneasca cu mari artisti ai secolelor XX si XXI - Michele Modesto Casarin (regizor italian, specialist in commedia dell'arte), Stefano Perocco (celebru creator de masti venetiene de commedia dell'arte), Jozef Szajna (unul dintre cei mai mari regizori de teatru ai lumii), elevi ai scolii de teatru gestual Jacques Lecocq. Si multi multi altii.
Apoi, dupa cum spuneam deja, m-am si ne-am intalnit si cu regizorul Mihai Malaimare. Prin montari ca "Militarul fanfaron", "Comedia erorilor", "Flecarelile femeilor", "Romeo si Julieta", "Ulciorul sfaramat" si, cel mai recent, "Zidul". Am reusit sa observ, cu fiecare spectacol regizat de domnia sa, o alta fateta a regizorului. A stiut de fiecare data sa imbine mecanismele comice cu dramaticul si, uneori, chiar cu tragicul. Ma gandesc aici la celebrul spectacol "Oglinda" (de care imi este atata dor), care m-a marcat si mi-a modificat felul de a privi teatrul gestual. Ma gandesc, de asemenea, la "Romeo si Julieta", o realizare unica in teatrul romanesc. Sa montezi Shakespeare aproape fara nicio vorba, bazandu-te doar pe miscare, muzica si emotie este o incercare cel putin temerara, dar pe care Mihai Malaimare a transformat-o, din nou, intr-un triumf. Nu in ultimul rand, cea mai recenta productie a sa, "Zidul" starneste foarte multe reactii pozitive din partea publicului si a spectatorilor avizati. Creat ca un adevarat eseu teatral, "Zidul" nu este doar un tablou vivant. Este mult mai mult decat atat. Este sentiment, este emotie impinsa la paroxism. Vorbeste atat de frumos si tulburator despre viata, moarte, obstacole, ziduri, despartire, ura, teama. Este un spectacol ce merita sa fie impins cat mai in fata pe scena romaneasca, pentru a fi vazut si cunoscut de cat mai multa lume. Sper eu ca UNITER-ul va crea un premiu special pentru acest gen de teatru pe care il face Mihai Malaimare, alaturi de Teatrul Masca.
In final, nu pot decat sa spun din nou: LA MULTI ANI, Maestre Mihai Malaimare. Noi, umilii spectatori, va transmitem gandurile noastre bune si ne dorim sa vedem multe alte spectacole create de domnia voastra. Si sa va vedem mai des si in postura de actor. Chapeau, Maitre!
Comentarii
Trimiteți un comentariu