Teatrul Naţional
din Bucureşti se mândreşte a fi prima scenă a ţării. Şi, cu cele mai recente
premiere ale sale umplând sălile până la refuz, se dovedeşte că este adevărat.
De ce? Pentru că repertoriul său cuprinde atât texte consacrate din marea
literatură dramatică universală şi românească, dar şi piese noi, ale autorilor
contemporani (români şi străini). În plus, numele regizorilor şi al actorilor
ce performează pe scena naţionalului bucureştean reprezintă, la rândul lor, garanţii
ale calităţii şi, astfel, al succesului.
Un asemenea caz
îl constituie şi „Noii infractori”, una din recentele premiere desfăşurate pe
scena Sălii Mari a teatrului. Textul, semnat de Edna Mazya (unul din cei mai
cunoscuţi, apreciaţi şi jucaţi dramaturgi israelieni din lume), este una din
cele mai acide satire sociale actuale. Deşi este prezentată ca fiind o comedie
şi deşi publicul râde în hohote în anumite momente-cheie, substratul
psiho-social este cu mult mai adânc şi mai însemnat şi reprezintă o adevărată
provocare pentru toţi interpreţii, care trebuie să livreze aspectele comice cu
multă asumare şi seriozitate. Căci subiectul piesei este unul aproape tragic,
dacă stai să-l priveşti cu obiectivitate. O femeie-cap-de-familie care ar face
(şi chiar face) totul pentru a-şi menţine gospodăria pe linia de plutire şi
pentru a-i apăra pe cei dragi de sărăcie; un soţ nerecunoscător şi orb la
eforturile nevestei de a-i oferi un trai mai bun; o mamă aparent senilă, dar
care îşi recapătă, brusc, luciditatea ori de câte ori are un cuvânt de ocară
pentru fiică; 2 copii aparent de succes, dar în fond rataţi; trei fete tinere
de diverse condiţii sociale, nevoite să apeleze la cea mai veche meserie din
lume; şi nenumăraţi clienţi ai acestora, care îşi doresc să scape din ghearele
cotidianului şi al căsniciilor eşuate. Un tablou cel puţin amar şi departe de a
fi comic, nu credeţi?
Şi totuşi,
textul Ednei Mazya reuşeşte să scoată totul din acest con întunecat şi
deprimant şi să-i dea o notă mai uşor de digerat şi mai luminoasă. Iar
spectacolul naţionalului bucureştean adaugă un plus de strălucire datorită
montării de excepţie şi a distribuţiei ce face onoare primei scene dramatice a
României. Ion Caramitru, cel care semnează regia spectacolului, se dovedeşte a
fi un rafinat observator al caracterului uman, dar şi un echilibrat creator
teatral. Se observă nuanţele şi finele subtilităţi din tonurile actorilor, care
sunt în mod evident creionate de regizor (era şi de aşteptat, ţinând cont de
măiestria sa ca actor). Mai mult decât atât, spaţiul scenic şi costumele
realiste şi de extrem bun-gust realizate de Florilena Popescu Fărcăşanu se
dovedesc a ajuta demersul lui Ion Caramitru de a îndepărta orice potenţial
sentiment depresiv de acest spectacol, dar, în acelaşi timp, de a apropia
dramele personajelor de inimile publicului român. Căci terenul social sondat de
Edna Mazya se potriveşte oricărei ţări, oricărei naţiuni, oricărui om, din
orice moment. Tocmai asta şi face din „Noii infractori” o piesă şi un spectacol
atât de valoroase.
Apoi, sunt
actorii, aceşti minunaţi oameni care transmit mesajul textului către spectatori
(şi, o!, cât de bine o fac!). Virginia Mirea, una din stelele Teatrului de
Comedie, se alătură trupei de la Naţional şi preia rolul Dorinei, capul de familie
adevărat al familiei Spector. O evreică puternică, hotărâtă să facă orice
pentru a-şi salva familia de la o soartă mizeră, Dorina apelează la
subterfugiu, minciună şi, în cele din urmă, proxenetism de lux. Interpretarea
rafinată şi, în acelaşi timp, puternică a Virginiei Mirea face ca acest rol să
devină (alături de Zoia din „Casa Zoikăi”) poate cea mai mare realizare
artistică a sa. Timp de aproape 3 ore, actriţa se încarcă cu energie, ajungând
în cele din urmă, la o explozie actoricească combinată cu o implozie a
personajului – aspecte ce subliniază caracterul emoţional al acestei evoluţii
scenice de neuitat. Alături de ea, Alexandrina Halic se dovedeşte a fi o a doua
stea strălucitoare a distribuţiei. Deşi nu are multe replici, personajul ei
(Anca, mama aparent senilă a Dorinei) este alcătuit din nuanţe care mai de care
mai colorate, din gesturi şi o mimică atent gândite, dar livrate cu naturaleţe
şi adevăr. Iată că eroina teatrului pentru copii este o excpeţională interpretă
a unor valori umane total diferite de cele din basme şi poveşti. Andrei Finţi,
în rolul lui Arie, soţul nerecunoscător al Dorinei, realizează o interpretare
în care îmbină severitatea şi orgoliul tipice bărbatului subminat de soţie cu
momente de fină ironie şi comic subtil, realizând un interesant portret al
masculinităţii dominate şi nu dominante. Silviu Biriş şi Afrodita Androne
formează cuplul disfuncţional Ylai (fiul soţilor Spector) şi Sarit (soţia lui),
mereu în căutarea unei armonii conjugale aparent de neatins, rezolvate însă cu
o escapadă amoroasă târzie la Paris. Dacă Silviu Biriş este deja recunoscut ca
fiind un actor de o versatilitate uimitoare (demonstrează acelaşi lucru şi în
scurtul, dar simpaticul rol al lui Ylai), Afrodita Androne revine în atenţia
publicului printr-o creaţie actoricească de mare forţă, unind furia femeii
nefericite în căsnicie cu momentele de delicateţe faţă de soţul ei. De multe
ori am spus că talentul acestei actriţe a fost şi este prea puţin exploatat.
Îmi amintesc cu plăcere ce creaţie excepţională a făcut din Moartea lui Ivan
Turbincă şi ce bijuterie a fost rolul interpretate de ea în „Inimă de câine”. Dar iată că de această
dată, Afrodita Androne îşi poate etala talentul la adevărata intensitate. O
altă actriţă puţin „exploatată” în ultimul timp este Teodora Mareş, care aici
dă viaţă lui Bambi, fiica familiei Spector şi, mai târziu, complicea mamei sale
într-ale proxenetismului. Până şi în primul act, în care are doar apariţii
filmate (prin webcam), dar mai ales în partea a doua a spectacolului, artista
transformă un rol de mică întindere într-o creaţie puternică. Cele trei
prostituate ce îşi exercită meseria în casa Dorinei Spector sunt înfăţişate
publicului de trei actriţe extrem de talentate: Ileana Olteanu (Naomi), care
arată încă o dată că este una din marile valori ale scenei româneşti actuale,
trecând cu uimitoare uşurinţă de la mamă sau femeie de familie într-un
spectacol la prostituată în altul; Diana Sar (Sigal), care este una din
tinerele speranţe ale teatrului şi filmului românesc şi care o dovedeşte din
plin şi în acest rol; Cosmina Olariu (Miki), una din actriţele tinere de forţă
ale Naţionalului bucureştean, care deja s-a făcut remarcată în „Cursa de
şoareci” şi care, în „Noii infractori” subliniază calităţile sale actoriceşti.
Nu în ultimul rând, acea notă burlesc-umoristică atâ de necesară este adusă de
cei doi clienţi, Şimşon şi Şlomo, interpretaţi magistral de Daniel Badale (un
maestru al rolurilor de compoziţie, un preferat al publicului de la Naţional şi
al meu, personal – nu pot uita creaţiile sale excepţionale din „Ivan Turbincă”
şi „Micul Infern”) şi foarte-experimentatul Alexandru Hasnaş (unul din ultimii
reprezentanţi ai generaţiei de aur din TNB). Demni de amintit sunt şi George
Piştereanu (poliţisul Haim), Mihai Verbiţchi (Un client), Aris Bănuţoiu
(Tânărul), Viorel Florea (Roy), Alexandra Popescu şi Nicoleta Tase (Poliţiste),
care întregesc tabloul gândit de Ion Caramitru pe textul Ednei Mazya.
În tot acest
haos coitidian, în care suntem asaltaţi zilnic de ispite, de furia cu care
alergăm pentru bani, de politicieni şi corupţi, spectacolul de la Teatrul
Naţional din Bucureşti funcţionează atât ca o gură de aer proaspăt, cât şi ca
un semnal de alarmă ce ridică întrebări serioase. Oare suntem în stare de orice
pentru cei dragi? Încotro merge societatea contemporană? Ce este mai grav – să
îţi laşi familia să moară de foame sau să încalci nişte reguli oarecum
ridicole, dar mult mai puţin grave decât adevăratele infracţiuni, pentru a-i
salva pe cei dragi? Şi, cel mai important, când vor conştientiza conducătorii
că adevăratele infracţiuni nu sunt furtul unei pâini (pentru că hoţul moare de
foame) sau prostituţia (care ar trebui să fie legalizată, căci este cea mai
veche meserie din lume, after all),
ci corupţia clasei conducătoare, instigarea la violenţă şi câte şi mai câte
care se petrec azi în jurul nostru şi pe care le lăsăm să treacă fără să ne
sesizăm. Aşadar, „Noii infractori” de Edna Mazya, în regia lui Ion Caramitru,
reuşeşte să fie ceea ce teatrul şi-a propus întotdeauna – o oglindă dură, dar
perfect reală, a lumii contemporane!
Foto credit: Florin Ghioca (fotografii preluate de pe site-ul www.tnb.ro)
Comentarii
Trimiteți un comentariu