Iată o întrebare pe care cred că toți cei care au ieșit din Sala Mare a
Teatrului Național „I.L. Caragiale” din București și-au adresat-o. Bineînțeles,
cei care au ieșit de acolo după o reprezentație cu cea mai nouă premieră a primei
scene românești – „Pădurea spânzuraților”, după Liviu Rebreanu, în regia lui
Radu Afrim.
Așadar, în primul rând - cine este Apostol Bologa? Apostol Bologa nu mai
este doar eroul romanului lui Rebreanu. El a devenit acum cu mult mai mult. El
este poporul românesc, neamul ăsta atât de rupt între datorie și conștiință, între
„capul plecat sabia nu-l taie” și curajul de a-și asuma propria istorie și
propriile greșeli. Pentru că de veacuri întregi noi, românii, am reușit să
menținem acest echilibru între un soi de lașitate îmbinată cu un puternic instinct
de conservare și abilitatea de a ieși din orice mizerie și noroi cu capul semi-ridicat,
dar senini. Și asta reușește să sublinieze într-o anumită măsură și viziunea
afrimiană asupra uneia din capodoperele literaturii românești (și, poate, și
universale). Pentru că Bologa al lui Afrim este rupt în continuu, de-a lungul
celor 4 ore de spectacol, între o ciudată iubire a unei patrii căreia nu-i aparține
(Imperiul Habsburgic) și adevărata datorie și conștiință (aceea de a fi român până
la capăt și de a nu ceda unui fals patriotism). Sunt episoade de o forță și, în
același timp, duioșie duse la extrem de către talentatul Alexandru Potocean
care reușește să dea măsura talentului său, creând cel mai bun rol al carierei
sale de până acum. Poate anumiți spectatori mai conservatori ar putea constata
aceste episoade de furie, de isterie patriotică drept exagerate, poate altora
nu le vor plăcea momentele în care Apostol își urlă durerea de a lupta contra
fraților săi. Dar, cu toate astea, toți vor trebui să fie de acord că aceste
extreme sunt necesare în construcția personajului lui Rebreanu și Afrim – căci prin
acest spectacol, regizorul și-a depășit simpla condiție de a ghida textul și
actorii și a devenit co-autor al operei.
Câteva dintre aceste momente tensionate, de rupere a personajului în două,
sunt și mai bine subliniate de către prezența lui Marius Manole, unul din
actorii-fetiș ai lui Radu Afrim. Manole este Conștiința – Conștiința lui
Apostol și, în cele din urmă, Conștiința națională, a poporului nostru greu
încercat. Imaginea lui Bologa care se ia la trântă cu personajul lui Marius
Manole este de-a dreptul antologică, subliniind încă o dată luptele care se
petrec în sufletul soldatului dezechilibrat de istoria pe care o trăiește. Manole
reușește (din nou, pentru a câta oară) să demonstreze că este unul dintre cei
mai (dacă nu cel mai) complet și complex actor al generației sale, având o
versatilitate artistică uimitoare, îmbinând replicile profunde, rostite cu gravitate,
cu momentele subtil comice și, bineînțeles, cu virtuozitatea fizică pe care o
demonstrează aproape la fiecare nou rol.
Prezențele feminine sunt puține, dar puternice, în spectacolul lui Afrim.
Rămâne (din nou) antologică interpretarea Nataliei Călin (una din actrițele
preferate ale regizorului), în rolul Doamnei Bologa, mama lui Apostol. Episoadele
de flash-back, scrisorile citite către fiul său, ultima apariție fantomatică
(în momentul ultimului drum, spre eșafod, al lui Apostol) – toate acestea sunt
conturate cu precizie, rafinament și mult sentiment de către una din cele mai interesante
și bune actrițe pe care le are scena românească. De la foarte asumatul accent
ardelenesc până la naturalețea pe care o afișează în timp ce deretică prin casa
amintirii eroului titular, Natalia Călin relevă dimensiunea tragi-comică a
personajului său, femeia cu puțină școală, dar cu mult bun-simț, prototip al
româncei emancipate de la începutul secolului trecut. De altfel, unul din
textele proiectate pe ecranul gigantic de pe scena Sălii Mari subliniază tocmai
aspectul acesta, al modernizării femeii din România din pricina singurătății la
care a supus-o războiul.
Celelalte două prezențe principale feminine sunt demne de remarcat, nu
atât prin lungimea rolurilor interpretate, cât prin forța și pasiunea pe care
actrițele o revarsă pe scenă. În primul rând, este Ilona a Ralucăi Aprodu, pe
care actrița o conturează cu finețe și ne prezintă țărancă fără carte, simplă,
dar plină de iubire curată și adevăr. Chiar dacă nu păstrează un accent
specific unguresc, acest lucru nu deranjează, pentru că, de fapt, Ilona nu vorbește
graiul nostru cu accent, ci este o unguroaică ce nu știe decât limba maternă.
Așadar, este un exercițiu de imaginație pentru spectatori, pentru a-și închipui
că Ilona grăiește direct în maghiară. Și apoi vine naiva și flușturateca Marta
Domșa, în eleganta și jucăușa intepretare a Adei Galeș – o foarte tânără actriță
care reușește să se impună prin naturalețe și simplitate, cu care se joacă lejer
și pe care le îmbracă într-o dicție remarcabilă. Marta Adei Galeș este copila șireată,
fetișcana ce nu poate rămâne fidelă unui singur bărbat pentru că „așa-i acum” –
după spusele Doamnei Bologa.
De netrecut cu vederea sunt și performanțele lui Richard Bovnoczki, Istvan
Teglas, Ciprian Nicula și Emilian Mârnea, fiecare dintre ei aducând-și farmecul
propriu în construcția titanică a spectacolului afrimian. Sobrietatea și
duioșia căpitanului Klapca (Richard Bovnoczki), imaginea sumbră a generalului
Karg care târăște după el un imens candelabru austriac (Istvan Teglas),
simplitatea și hâtroșenia omului de rând (Ciprian Nicula în rolul Petre și
Emilian Mârnea în rolul Caporalului) conturează încă o dată lumea pestriță
surprinsă de condeiul lui Rebreanu și de imagistica lui Radu Afrim.
Iar aducerea pe scena Teatrului Național a celor două interprete live – Teodora
și Lenuța Purja – a fost acea sclipire de geniu atât de caracteristică regizorului.
Cele două cântărețe sunt din comuna natală a lui Rebreanu și aduc, prin vocile
lor puternice și tânguioase, acea dimensiune a autenticității naționale atât de
necesară pentru un asemenea tablou uriaș care este spectacolul acesta. „Hora cu
noduri” pe care o horește (din tot sufletul – și acest lucru se aude și se
simte) la început venerabila Teodora Purja, în timp ce pe fundalul sonor se aud
copaci căzând la pământ în acorduri de drujbă, va râmăne mult timp în memoria
auditivă și afectivă a celor prezenți în sală, căci zugrăvește teribila actualitate
în care ne dărâmăm valorile, dar în care adevăratul spirit românesc se agață cu
tot dinadinsul și refuză să dispară. Iar Lenuța Purja, fiica sus-menționatei,
se dovedește a fi o demnă continuatoare a folclorului moștenit de la mama sa și
reușește, prin aparițiile ei, să redea taina dorului românesc.
Nu în ultimul rând, light designul (Mircea Mitroi), precum și spațiul scenografic
construit de Cosmin Ardeleanu contribuie din plin la redare atmosferei când
apăsătoare, când melancolică, când de-a dreptul terifiantă pe care Afrim
dorește să o transmită publicului. Și pe care o reușește prin imagini precum
cea cu „cimitirul” din valizele soldaților, drumul către casa lui Apostol,
flancat de maci, aproape semănând cu un vis, dar și uriașul cap însoțit de
imensele mâini ieșite din pământ, ce parcă amintesc de iubitul nostru Brâncuși.
Ca să nu mai vorbim despre un alt „tablou” antologic – statuia soldatului ce
recitește o scrisoare către iubita sa, având la baza soclului o sticlă de Cola
așezată de un tânăr de azi ce dansează isteric cu căștile în urechi.
Privind în urmă, realizez că am scris o cronică-fluviu și încă nu am
acoperit tot ceea ce-mi doream. Și asta pentru că un spectacol precum „Pădurea
spânzuraților” realizat de Radu Afrim nu poate decât să iște convorbiri și
scrieri interminabile, datorită nenumăratelor simboluri, frumuseți și înțelesuri
pe care le cuprinde. Sper ca, așa cum și-a dorit regizorul, spectacolul
Naționalului bucureștean să-i facă pe cei tineri să pună din nou mâna pe cartea
lui Rebreanu și, de asemenea, să-i pună față în față cu istoria, ridicându-le
întrebare ce răsună și acum: după 100 de ani, unde am ajuns și „Unde mergem?”
Căci acum îmi dau seama că la întrebarea „Cine e Apostol Bologa”, răspunsul
trebuie să fie „Apostol Bologa suntem noi”, iar Conștiința adevărată va trebui
să înfrângă frazele patriotarde goale și să ne trezească la realitate. Mulțumesc,
Radu Afrim!
Pădurea spânzuraţilor
după Liviu Rebreanu
Regie:
Scenariu:
Univers sonor:
Scenografie:
Cosmin Florea
Coregrafie:
Andrea Gavriliu
Video Mapping:
Andrei Cozlac
Light design:
Mircea Mitroi
Sound design:
Călin Ţopa
Asistent regie:
Victor Tunsu, Flavia Giurgiu, Mădălina Ciupitu
Asistent costume:
Andreea Diana Nistor, Alexandra Budianu
Asistent decor:
Regia tehnică:
Costi Lupşa
Apostol Bologa: Alexandru Potocean
Conştiinţa: Marius Manole
Klapka: Richard Bovnoczki
Petre: Ciprian Nicula
Ilona: Raluca Aprodu
Locotenent Varga, Generalul Karg: Istvan Teglas
Cervenco: Liviu
Popa
Colonelul
Gross: Cristian Bota
Pălăgieșu,
Soldat: Alexandru Chindriș
Svoboda,
Soldat: Octavian Voina
Medic
militar, Soldat: Andrei Atabay
Ţărancă, Soldat: Flavia
Giurgiu
Vasile, Soldat: George Olar
Adolescent,
Soldat: Tiberiu Enache
Ofiţer: Bogdan
Iacob
Soldat -
Poet: Vlad Ionuț Popescu
Interprete: Lenuța și Teodora Purja
Comentarii
Trimiteți un comentariu