Treceți la conținutul principal

ULTIMA SĂPTĂMÂNĂ DE PREZENȚĂ ON-LINE A TNB începe cu comemorarea lui EMINESCU și se încheie cu spectacolul LUMINIȚA, DE LA CAPĂTUL TUNELULUI…

În contextul în care, începând cu 15 iunie 2020, activitatea TNB se va desfășura, din nou, pe o scenă REALĂ, cea de la AMFITEATRUL de pe acoperișul clădirii, difuzările on-line, de conferințe și spectacole, se vor opri la finalul acestei săptămâni care se anunță, din nou, marcată de momente pline de interes și de reîntâlnirea cu personalități ca Ilina Gregori, Ion Caramitru, Matei Vișniec, Mihai Șora și Radu F. Alexandru.

 

   În ziua comemorării lui Mihai Eminescu, luni, 15 iunie 2020,  vă invităm să urmăriți două momente distincte dedicate omagierii poetului  național: în premieră la TNB on-line, poemul LUCEAFĂRUL, într-o versiune inedită, de 18 minute, susținută de 21 de cunoscuți actori ai Naționalului  - începând cu ora 10.00, iar de la ora 14.00 - o conferință extrem de interesantă, susținută de Dr. Ilina Gregori și intitulată Când a fost secolul al XIX-lea? Eminescu și modernitatea.

    Vă invităm să fiți alături de toate aceste evenimente, amitindu-vă adresele unde ne puteți găsi:

- canalul nostru de youtube -   http://www.youtube.com/c/TeatrulNaţionalILCaragialeBucureşti
- pagina de facebook a TNB- 
https://www.facebook.com/TNB.Ro/
- website-ul TNB, pe pagina 
https://www.tnb.ro/ro/livestreaming-tnb

·   21 de voci ale Naționalului recită LUCEAFĂRUL eminescian …

    În ordinea apariției, ei sunt actorii : Richard Bovnoczki,  Ovidiu Cuncea,  Silviu Biriș, Brândușa Mircea, Lari Giorgescu, Tomi Cristin, Amalia Ciolan, Liliana Hodorogea, Mihai Calotă,  Eduard Adam,  Ada Galeș,  Fulvia Folosea,  Aylin Cadîr,   Răzvan Popa, Magda Catone,  Ioan Andrei Ionescu,  Axel Moustache,  Monica Davidescu, Irina Movilă,  Răzvan Oprea,  Mihai Munteniță .

   Creat în perioada pandemiei de Coronavirus, în intervalul aprilie-mai când actorii Teatrului Național I.L. Caragiale au acceptat să rămână acasă în concediile de odihnă,  pentru a putea juca pe timpul acestei veri, când - speră cu toții - se va putea relua activitatea teatrelor, proiectul recitalului colectiv cu poemul LUCEAFĂRUL al lui Eminescu a fost inițiat și creat de actorul Axel Moustache .

    În ideea unui produs artistic comun, care să adune împreună  cât mai mulți colegi din trupă, pentru a oferi ceva inedit spectatorilor, Axel a reușit să  mobilizeze acești colegi cărora le-a împărțit strofe din poemul  eminescian, trase la sorți,  ținând cont ca Luceafărul și Cătălin să fie interpretați de actori, iar Cătălina de actrițe. Povestitorii și Creatorul au distribuție mixtă. Totul a fost filmat cu telefonul, în casele actorilor, unii dintre ei fiind la prima experiență de acest gen! A urmat o muncă intensă pentru a transforma materialul filmat într-un produs cât mai cinematografic (montaj Cornel Ionescu), iar ceea ce veți vedea este faza la care s-a ajuns după nu mai puțin de cinci variante ! În final, compozitorul Călin Țopa a creat muzica originală pentru fundal.  O premieră în adevăratul sens al cuvântului! Recitalul va fi difuzat luni, începând cu ora 10.00.

 

De marți până joi continuă difuzarea Conferințelor TNB on-line după următorul program:

    marti, 16 iunie - Ion Caramitru - Limitele așteptării (conferința a avut loc la data de 28 ianuarie 2007)

    miercuri, 17 iunie - Matei Visniec – Festivalul de la Avignon, capitala mondială a teatrului (8 ianuarie 2017)

    joi, 18 iunie - Mihai Șora – 101. Dialog cu Mihai Șora (21 ianuarie 2018)

 

·       Week-end cu piesa românească LUMINIȚA, DE LA CAPĂTUL TUNELULUI

 

    Vineri 19 iunie (ora 16.00) sâmbătă 20 iunie și duminică 21 iunie (ora 18.00) vă dăm întâlnire cu : Luminița, de la capătul tunelului – piesa din 2008 a unuia dintre cei mai jucați dramaturgi contemporani, Radu F. Alexandru, în  regia lui Mircea Cornișteanu, artist redutabil, bun și atent cunoscător al dramaturgiei naționale. 

     O satiră desprinsă parcă dintr-un film documentar. Îi dau viaţă actori cunoscuţi: Constantin Cotimanis (Virgil Neacșu), Iuliana Moise (Delia Neacșu), Dragoş Stemate (Doru Maxim) şi … Alexandra Poiană (Luminiţa!). Două cupluri în care ordinea se face-desface-reface pe ritmuri ameţitoare.

     Cum autorul este un fin observator, scenarist şi dramaturg familiarizat cu sforăria culiselor parlamentare, cu jocurile actorului politic, cu ideologiile pre şi post, dar mai ales cu lentoarea ... monstrului pus de-a curmezişul drumului, îl numește „cașalotul” dincolo de care nu se poate trece, din sintagma de odinioară, devenită clişeu, nu mai lipsea decât… o virgulă! Scriitorul a aşezat-o, spre deliciul dumneavoastră, cu sarcasm şi umor, pe fruntea unei scrieri ce surclasează vechile dileme din… țara în care batem pasul pe loc, în ritm de horă, așa cum observa și regizorul.

Radu F. Alexandru ne-o prezintă pe Luminița, de la capătul tunelului care ne răpește orice speranță. Din nefericire, are dreptate. Mai avem ani mulți de bâjbâit prin tunelul întunecat prin care avem senzația  că înaintăm spre capătul luminos dinspre care răzbat până la noi acordurile Odei bucuriei. Aiurea, batem pasul pe loc, în ritm de horă! Râdem, dar nu-i de râs!, Mircea Cornișteanu.

„Pentru mine, Luminița este un mesager al „noului val”. Are calitățile pe care noi le prețuim  cel mai mult și sunt sigur că ea și cei ca ea ne vor călăuzi mâine pe drumul viitorului. S-o urmăm cu toată încrederea, merită! Sunt optimist!”, Radu F. Alexandru.

Să o urmărim așadar, în acțiune, pe Luminiţa, de la capătul tunelului!  Va fi ea în stare să facă ce n-au izbutit mulţi alţii înaintea ei? Şi, cu ce rezultat?

Spectacolul rămâne în repertoriul curent al teatrului și va putea fi văzut și în sală, inclusiv cu Monica Davidescu în rolul doamnei Neacșu. 

Așadar, LuceafărulLuminiţa, de la capătul tuneluluiLimitele așteptării și multe alte titluri incitante, on-line, pe canalele TNB, și în săptămâna care începe de luni, 15 iunie!

Comentarii

Postări populare de pe acest blog

Loggia cu filme - Frumoasa nebunie a iubirilor de-odinioară

  Lady L , coproducție 1965 Regie: Sir Peter Ustinov Distribuție: Sophia Loren, Paul Newman, Sir David Niven, Philippe Noiret   Perioada ante- și post-belică m-a fascinat încă din fragedă pruncie. Îi mulțumesc pentru această iubire de frumos și de altădată dragii mele bunici materne, Ileana Cârstea, care încă de la vârste foarte mici mi-a povestit cu un talent de povestitor hâtru aparte nenumărate pățanii prin care a trecut în copilărie și tinerețe, precum și istorioare legate de părinții și bunicii ei. Toate aceste narațiuni fermecătoare le port cu mine în suflet mereu și mă întorc la ele de fiecare dată când vreau să rememorez frânturi din vremurile de odinioară, când lumea era mai relaxată, mai voioasă, poate chiar mai fericită. Sigur că adeseori, în poveștile reale ale bunicii se strecurau picanterii, vorbe și întâmplări deocheate, dar care ar fi farmecul lor fără aceste condimente atât de necesare? Nu, nu e vorba de vulgaritate ieftină, ba chiar gratuită. Dimpotri...

Richard Wagner – Opera și specificul muzicii (II)

Continuând pe firul istoric al operei universale, Wagner subliniază faptul că aceasta nu este o creaţie populară prin faptul că ea nu s-a născut din manifestări de acest gen – din spectacolele medievale, în speţă – tipul de teatru unde cuvântul şi muzica creeau o unitate naturală şi normală. Opera a apărut, aşa cum s-a mai menţionat, la Curţile nobililor şi, în special, la cele italiene; Italia fiind, aşa cum scrie compozitorul, „singura ţară importantă din cultura europeană unde teatrul nu a dobândit nicio semnificaţie reprezentativă” [1] . Bineînţeles, teatrul neavând o pondere atât de mare în zona italiană, poporul fiind, de asemenea, unul cu mari aplecări spre muzică, cuvântul rostit, textul din operele de început trece pe un plan secundar, importantă fiind muzica – o muzică, însă, fără mare profunzime, folosită doar pentru distracţia, plăcerea şi amuzamentul auditoriului nobil. Din păcate, observă Wagner, de-a lungul timpului, acest procedeu nu s-a schimbat aproape deloc, compozit...

Cele mai vândute cărți Humanitas, Humanitas Fiction și Humanitas Junior publicate în 2020

  TOP EDITURA HUMANITAS 2020 1. Gabriel Liiceanu,  Isus al meu 2. Marcus Aurelius,  Gânduri despre sine însuși 3. Radu Paraschivescu,  Recviem vesel pentru tata 4. Tatiana Niculescu,  Seducătorul domn Nae 5. Mircea Cărtărescu,  Creionul de tâmplărie 6. Manfred Spitzer,  Demența digitală 7. Ioana Pârvulescu,  Prevestirea 8. Gabriel Liiceanu, Andrei Pleșu,  Despre destin 9. Radu Paraschivescu,  Vitrina cu șarlatani 10. Cristian Presură,  Care e diferența dintre un copil și un laptop? 11. Reza Aslan,  Dumnezeu, o istorie umană 12. Héctor García (Kirai), Francesc Miralles,  Ichigo-Ichie • TOP EDITURA HUMANITAS FICTION 2020 1. Guzel Iahina,  Copiii de pe Volga 2. Heather Morris,  Călătoria Cilkăi 3. Hiro Arikawa,  Memoriile unui motan călător 4. Isabel Allende,  O lungă petală de mare 5. Eric-Emmanuel Schmitt,  Félix și izvorul invizibil 6. Isabel Allende,  Ce vrem noi, femeile? 7. Anuradha Roy,...