Treceți la conținutul principal

Musica Ricercata Festival Op.2 - Beethoven conTempo



Ansamblul Musica Ricercata, alături de muzicieni din Orchestra de Tineret a Uniunii Europene (European Union Youth Orchestra), cu sprijinul Administrației Fondului Cultural Național (AFCN), Borsec și Forumului Cultural Austriac București, vă invită, în perioada 23 iulie – 3 august, la Festivalul Musica Ricercata Op. 2 - Beethoven conTempo, o serie de concerte unice în lume, care se vor desfășura în spațiul virtual, sub motto-ul Dăm undă verde muzicii!.

Astfel, cinci concerte extraordinare vor fi transmise online, pe pagina de Facebook Musica Ricercata, pe 23, 25, 28, 30 iulie și 3 august, de la ora 20.00.

De asemenea, vor fi interpretate în premieră modernă manuscrisele pe care dirijorul Gabriel Bebeșelea le-a găsit în Rusia (Giuseppe Sarti - Gloria in excelsis pentru Pacea de la Iași, 1792) și Italia (Valentino Fioravanti - Uvertura operei Pădurea Sibiului, 1812) după îndelungi cercetări în arhive și biblioteci, întărind astfel credo-ul în denumirea ansamblului Musica Ricercata – muzică cercetată.

Proiectul Beethoven conTempo este dedicat creării unei platforme care să le faciliteze muzicienilor desfășurarea activității artistice, în același timp oferind publicului un proiect pe cât de complex din punct de vedere muzical și tehnic, pe atât de grandios.

În condițiile actuale, impuse de pandemia de coronavirus, ar fi fost imposibil să fie aduși laolaltă muzicienii români și străini, care ar fi trebuit să concerteze împreună la Iași, Sibiu, Cluj și București în această vară. Dar din dorința de a nu anula acest festival și a oferi publicului larg șansa de a avea parte de aceste evenimente inedite, am decis să mutăm întreaga activitate în mediul online. Păstrând integral repertoriul orchestral extrem de complex, propus inițial pentru a fi interpretat live, muzicienii s-au înregistrat cu telefonul în fața unor ecrane verzi, fiecare cu partitura sa, iar de la acele ecrane a fost schimbat fundalul, reușind astfel să refacem vizual sălile în care ar fi trebuit să aibă loc aceste concerte. Toate aceste clipuri video au fost editate și montate împreună, în așa fel încât să rezulte o orchestră reunită în spațiul virtual. Ineditul constă tocmai în faptul că s-a depus un efort enorm concentrat în sute de ore de montaj, încercând să păstram măcar o parte din autenticitatea și energia pe care ar putea să le ofere un concert live dintr-o sală”, a precizat directorul artistic al festivalului, dirijorul Gabriel Bebeșelea.

Pentru o mai mare autenticitate și pentru a transpune publicul și mai profund în perioada respectivă, muzicienii ansamblului Musica Ricercata interpretează pe instrumente de epocă (flaute și oboaie de lemn, alamă naturală, timpani din secolul al XIX-lea, etc.) utilizând diapazonul din perioada lui Beethoven (430 Hz).

 

Proiectul Beethoven conTempo face o ingenioasă paralelă între marele compozitor, de la nașterea căruia se împlinesc anul acesta 250 de ani, și ceea ce se compunea în același timp pe teritoriile actualei Românii, astfel demonstrându-se sincronismul cultural cu vestul Europei. Integrala simfoniilor sale, structurată în cinci concerte, va fi însoțită de compoziții ale lui Carl Filtsch (copilul-minune născut în Sebeș care a devenit discipolul preferat al lui Chopin), Giuseppe Sarti (compozitor italian, fondator al Conservatorului din Sankt-Petersburg, detașat de Ecaterina cea Mare pentru o perioadă la garnizoana din Iași a prințului Grigorii Potemkin) și Valentino Fioravanti (unul din cei mai importanți compozitori italieni de operă de la începutul secolului al XIX-lea).

Legătura dintre aceștia este contemporaneitatea cu Beethoven sau influența extraordinar de puternică pe care acesta a lăsat-o. Punctele cheie sunt interpretarea în premieră modernă a manuscriselor pe care le-am găsit în afara țării: în Rusia – Sarti, Gloria in excelsis pentru Pacea de la Iași (1792) și în Italia – Fioravanti, Uvertura operei Pădurea Sibiului (1812)”, a adăugat dirijorul Gabriel Bebeșelea.

Îmbinarea acestor lumi artistice simbolizează legătura muzicală puternică dintre Est și Vest și subliniază parteneriatul dintre Musica Ricercata și Orchestra de Tineret a Uniunii Europene (European Union Youth Orchestra), inaugurată pe 9 mai 2019. Este un parteneriat cu atât mai important în contextul actual în care e nevoie de cât mai multe mesaje de solidaritate și unitate. Tocmai de aceea, lucrarea finală interpretată în festival va fi Simfonia nr. 9 de Ludwig van Beethoven, a cărei Odă a bucuriei” a devenit Imnul Uniunii Europene.

Musica Ricercata este membru fondator al Better Together Global Orchestras Network, o rețea muzicală online alcătuită din mai multe orchestre de tineret din toată lumea: European Union Youth Orchestra, National Youth Orchestra of Canada, Youth Symphony Orchestra of Russia, Singapore National Youth Orchestra, Filarmonica de Stat Transilvania”, National Philharmonic Orchestra of North Macedonia, Melbourne Youth Orchestras.

Această platformă a fost lansată la începutul lunii aprilie 2020, când peste 140 de muzicieni, din 30 de țări de pe toate continentele, s-au reunit online și au înregistrat din auto-izolare Odă bucuriei”. Proiectul e în continuă desfășurare și clipurile orchestrei virtuale sunt încărcate aproape săptămânal, depășind până acum în jur de 50.000 de vizualizări pe toate platformele online.

 


Program Musica Ricercata Festival Op.2, Beethoven conTempo

5 concerte transmise pe pagina de Facebook Musica Ricercata

 

 

23 iulie, ora 20.00

https://bit.ly/30gq8M3

 

Musica Ricercata Orchestra

Gabriel Bebeșelea – dirijor

 

Carl Filtsch - Uvertura în Re major

Ludwig van Beethoven – Simfonia nr. 1 în Do major

Ludwig van Beethoven - Simfonia nr. 5 în do minor

 

25 iulie, ora 20.00

https://bit.ly/2OtaCHi

 

Musica Ricercata Orchestra

Gabriel Bebeșelea - dirijor

 

Ludwig van Beethoven - Simfonia nr. 2 în Re major

Ludwig van Beethoven - Simfonia nr. 3 în Mi bemol major Eroica”

 

28 iulie, ora 20.00

https://bit.ly/3h6PVxj

 

Musica Ricercata Orchestra

Gabriel Bebeșelea - dirijor

 

Valentino Fioravanti - Uvertura operei Pădurea din Sibiu (premieră modernă)

Ludwig van Beethoven - Simfonia nr. 6 în Fa major Pastorala”

Ludwig van Beethoven - Simfonia nr. 7 în La major

 

30 iulie, ora 20.00

https://bit.ly/3gZl7OQ

 

Musica Ricercata Orchestra

Gabriel Bebeșelea – dirijor

 

Ludwig van Beethoven - Simfonia nr. 4 în Si bemol major

Ludwig van Beethoven - Simfonia nr. 8 în Fa major

 

3 august, ora 20.00

https://bit.ly/3j5uhLr

Musica Ricercata Orchestra

Gabriel Bebeșelea - dirijor

 

Live talks cu muzicienii din ansamblul Musica Ricercata și Marshall Marcus, secretar general al European Union Youth Orchestra

 

Giuseppe Sarti - Chvalim tia” din Gloria pentru pacea de la Iași (premieră modernă)

Soliști: Rodica Vică (soprană), Elsa Janulidu (mezzo-soprană), Alin Anca (bas)

Ludwig van Beethoven - Simfonia nr. 9 (fragment)


*Proiectul nu reprezintă în mod necesar poziția Administrației Fondului Cultural Național. AFCN nu este responsabilă de conținutul proiectului sau de modul în care rezultatele proiectului pot fi folosite. Acestea sunt în întregime resposabilitatea beneficiarului finanțării.


Comentarii

Postări populare de pe acest blog

Tandreţea magnoliilor de oţel

Robert Harling. Poate numele nu vă spune prea multe. „Steel Magnolias” („Magnolii de oţel”). Deja sună cunoscut, nu? Este titlul piesei de teatru scrisă de dramaturgul american şi adaptată de nenumărate ori pentru marele ecran, televiziune şi radio. De ce a avut un asemenea succes acest text? Nu este oare doar o poveste ca oricare alta? Poate da, poate nu... Pentru că ceea ce reuşeşte Robert Harling să facă este mai mult decât să nareze întâmplări obişnuite din viaţa unor femei din Louisiana. El vorbeşte despre cu totul altceva în piesa lui, aducând în prim-plan transformările prin care trece orice femeie, în momentul când este pusă faţă în faţă cu fapte de viaţă. Dramaturgul reuşeşte, astfel, să contureze portretele puternice ale unor femei (mame, bunici, soţii şi, cel mai important, prietene) care devin caractere general valabile în orice timp, în orice spaţiu social-cultural, şi care demonstrează că feminitatea poate să împletească puterea de oţel cu tandreţea şi delicateţea florilo

O călătorie virtuală magică

Traversăm vremuri grele. Pentru unii chiar vremuri cumplite ori tragice. Lumea este speriată, panicată, izolată, lipsită aparent de iubire şi de apropierea fizică (ce pentru unii contează atât de mult). Ne este teamă să ne atingem, să ne îmbrăţişăm. Şi totuşi, nu trebuie să uităm că suntem oameni, cu o conştiinţă, cu un suflet, cu inimi calde ce bat în fiecare piept. Să nu uităm că dragostea şi solidaritatea sunt cele două aspecte care ne pot salva atât psihic cât şi fizic din cele mai grele încercări şi care ne pot duce mai departe spre un tărâm magic, unde suntem cu adevărat ocrotiţi de toate relele. Unul din mijloacele prin care ne putem face spiritul să continue să trăiască şi să primească hrană este arta. Arta, atât de hulită şi lăudată, în acelaşi timp. Arta, care te ridică, care îţi pune oglinda propriului suflet în faţă, care îţi adresează întrebări mai mult sau mai puţin retorice. Momentele acestea care ne supun răbdarea şi empatia la teste extreme, pot fi trecute mai uş

De-a râsu’-plânsu’

Teatrul Naţional din Bucureşti se mândreşte a fi prima scenă a ţării. Şi, cu cele mai recente premiere ale sale umplând sălile până la refuz, se dovedeşte că este adevărat. De ce? Pentru că repertoriul său cuprinde atât texte consacrate din marea literatură dramatică universală şi românească, dar şi piese noi, ale autorilor contemporani (români şi străini). În plus, numele regizorilor şi al actorilor ce performează pe scena naţionalului bucureştean reprezintă, la rândul lor, garanţii ale calităţii şi, astfel, al succesului. Un asemenea caz îl constituie şi „Noii infractori”, una din recentele premiere desfăşurate pe scena Sălii Mari a teatrului. Textul, semnat de Edna Mazya (unul din cei mai cunoscuţi, apreciaţi şi jucaţi dramaturgi israelieni din lume), este una din cele mai acide satire sociale actuale. Deşi este prezentată ca fiind o comedie şi deşi publicul râde în hohote în anumite momente-cheie, substratul psiho-social este cu mult mai adânc şi mai însemnat şi rep