Am spus-o și o mai spun – anul 2020 a fost unul nefast
pentru toți și pentru fiecare aspect al vieții și societății noastre. A trebuit
să ne reinventăm pe noi înșine, să ne redescoperim, să ne acordăm timp cu
propria persoană. Instituțiile au trebuit să ajungă în rândul Europei din punct
de vedere informatic și virtual, căci acestea au fost singurele două modalități
prin care și-au putut continua activitatea cât de cât normal. Cultura, însă, a
fost una din cele mai afectate zone ale vieții sociale contemporane. Deși au
existat nenumărate transmisiuni live sau retransmisiuni virtuale ale unor
spectacole de teatru, operă, concerte, dans și altele, nimic nu se compară cu sentimentul
acela unic pe care ți-l dă o reprezentație cu adevărat „pe viu” – lucru valabil
atât pentru spectatori, cât și pentru artiștii de pe scenă, care se hrănesc
spiritual cu energia pozitivă venită din sală și cu aplauzele de la finalul
spectacolului. Nu am avut mari speranțe că în România se vor găsi soluții
alternative viabile pentru a se continua pe timp de vară pandemică
reprezentații artistice în aer liber – pentru simplul motiv că marile spații
culturale neînchise au fost distruse de timp și de neglijența criminală a
autorităților. Cu toate acestea, vorba din bătrâni „românul este inventiv” s-a
aplicat și de această dată și am început să văd din ce în ce mai multe manifestări
ale frumosului în diverse locații (mai mult sau mai puțin potrivite) în aer
liber.
Unul din marile evenimente ale verii 2020 (ca, de altfel,
ale ultimelor nouă veri bucureștene) a fost și este Festivalul „Vară Magică”, organizat
de Lanto Communication și care, în acest an, s-a desfășurat sub egida lui
Ludwig van Beethoven, căruia i-a și fost dedicat, cu ocazia a 250 de ani de la
naștere. De-a lungul mai multor săptămâni, iubitorii muzicii culte au avut
ocazia de a se întâlni sau reîntâlni cu ansambluri și nume precum Orchestra
Filarmonicii „George Enescu”, Orchestra Camerata Regală, Orchestra Română de
Tineret, David Lefevre, Cristian Mandeal, Rebekka Hartmann și mulți alții. Una
din serile oferite de Lanto Communication a fost și cea în care au evoluat The
Romanian Sinfonietta Orchestra, dirijată de și avându-l ca solist pe Alexander
Sitkovetsky. Un tânăr maestru al viorii, Sitkovetsky este deja profesor la Southern
Methodist University’s Meadows School of the Arts din Dallas, subliniind încă o
dată valoarea deosebită a talentului său de interpret și pedagog. De altfel,
această din urmă calitate și-a afirmat-o și în timpul celor 5-6 zile petrecute
la Sinaia cu tinerii muzicieni ce formează The Romanian Sinfonietta Orchestra
(tineri cu vârste cuprinse între 16-22 ani, care se pregătesc sub îndrumarea
lui Marin Cazacu la Centrul „Tinerimea Română”) pe care i-a pregătit pentru
concertul ce a avut loc în data de 20 august, în fața Ateneului Român.
Repertoriul abordat de violonist și dirijor, alături de
această foarte fragedă orchestră a cuprins trei lucrări din repertoriul clasic,
romantic și baroc. Programul divers și foarte binevenit de către publicul
numeros prezent la eveniment a inclus Simfonia a 10-a de Felix Mendelssohn-Bartholdy
(o lucrare de tinerețe a compozitorului, creată la vârsta de doar 13 ani, dar având
o complexitate deosebită și o frumusețe a melodiei tipică lui Mendelssohn),
celebra Romanță în Fa major op. 50 pentru vioară și orchestră de Ludwig van
Beethoven (moment de un romantism și un lirism aparte, două atribute
beethoveniene pe care Sitkovetsky le-a scos în evidență printr-o interpretare elegantă,
rafinată, prin legato-uri curgătoare acompaniate cu amploare de orchestra
tinerilor muzicieni) și, nu în ultimul rând, calupul celor patru concerte
pentru vioară și orchestră de Antonio Vivaldi, cunoscute sub numele de „Cele 4
anotimpuri”. Asupra acestei părți a concertului vreau să mă opresc puțin cu
lupa analizei. În primul rând, trebuie să spun că interpretarea oferită de
Alexander Sitkovetsky și de The Romanian Sinfonietta Orchestra s-a apropiat
foarte mult de ceea ce cred că mulți dintre cunoscători își imaginează că ar fi
fost modalitatea în care suna această compoziție chiar în timpul lui Vivaldi. În
ciuda faptului că nu au fost redate pe instrumente de epocă, cei de pe scena
ridicată în fața Ateneului Român au reușit să redea atmosfera și sunetul tipice
unei seri de muzică din perioada barocă. Și, deși nici sonorizarea nu a fost
perfectă (o eternă problemă a spectacolelor în România), ne-am putut bucura de 45
de minute de virtuozitate impetuoasă a violonistului rus care aproape că a
egalat-o pe cea a violonistei Anne Sofie Mutter de acum două ediții de la
Festivalul Internațional „George Enescu”. În plus, ascultând și urmărind
ansamblul instrumental format numai din tineri, am putut cu ușurință să-mi imaginez
cum ar fi fost un asemenea concert susținut de orfanii pe care Vivaldi i-a avut
în grijă la instituția pe care a condus-o în perioada în care a compus aceste
lucrări. De altfel, acest din urmă aspect al vieții compozitorului italian l-am
aflat cu uimire și bucurie chiar de la Marin Cazacu, cel care a fost gazda
serii și care a asezonat concertul cu momente de prezentare foarte plăcute,
dezvăluind diverse aspecte mai mult sau mai puțin cunoscute, atât din viața
creatorilor de a căror muzică ne-am bucurat, cât și din biografiile ansamblului
și ale solistului-violonist.
Nu pot decât să sper că această perioadă nefastă va trece cu bine cât mai curând, spre a ne permite bucuria unor viitoare evenimente culturale, atât în aer liber, cât (mai ales), în sălile de concert, teatru, operă, în condiții proprii unor manifestări de asemenea anvergură. Cu toate acestea, însă, trebuie să ne bucurăm și să avem mintea și sufletul deschise față de artiștii care, cu mult efort și multe sacrificii, au reușit, totuși, să ne ofere o vară plină de bucurii într-un sezon în care speranța a părut să dispară, dar în care frumusețea a triumfat!
Comentarii
Trimiteți un comentariu