Treceți la conținutul principal

Magia clasică a unei seri de vară


Am spus-o și o mai spun – anul 2020 a fost unul nefast pentru toți și pentru fiecare aspect al vieții și societății noastre. A trebuit să ne reinventăm pe noi înșine, să ne redescoperim, să ne acordăm timp cu propria persoană. Instituțiile au trebuit să ajungă în rândul Europei din punct de vedere informatic și virtual, căci acestea au fost singurele două modalități prin care și-au putut continua activitatea cât de cât normal. Cultura, însă, a fost una din cele mai afectate zone ale vieții sociale contemporane. Deși au existat nenumărate transmisiuni live sau retransmisiuni virtuale ale unor spectacole de teatru, operă, concerte, dans și altele, nimic nu se compară cu sentimentul acela unic pe care ți-l dă o reprezentație cu adevărat „pe viu” – lucru valabil atât pentru spectatori, cât și pentru artiștii de pe scenă, care se hrănesc spiritual cu energia pozitivă venită din sală și cu aplauzele de la finalul spectacolului. Nu am avut mari speranțe că în România se vor găsi soluții alternative viabile pentru a se continua pe timp de vară pandemică reprezentații artistice în aer liber – pentru simplul motiv că marile spații culturale neînchise au fost distruse de timp și de neglijența criminală a autorităților. Cu toate acestea, vorba din bătrâni „românul este inventiv” s-a aplicat și de această dată și am început să văd din ce în ce mai multe manifestări ale frumosului în diverse locații (mai mult sau mai puțin potrivite) în aer liber.


Unul din marile evenimente ale verii 2020 (ca, de altfel, ale ultimelor nouă veri bucureștene) a fost și este Festivalul „Vară Magică”, organizat de Lanto Communication și care, în acest an, s-a desfășurat sub egida lui Ludwig van Beethoven, căruia i-a și fost dedicat, cu ocazia a 250 de ani de la naștere. De-a lungul mai multor săptămâni, iubitorii muzicii culte au avut ocazia de a se întâlni sau reîntâlni cu ansambluri și nume precum Orchestra Filarmonicii „George Enescu”, Orchestra Camerata Regală, Orchestra Română de Tineret, David Lefevre, Cristian Mandeal, Rebekka Hartmann și mulți alții. Una din serile oferite de Lanto Communication a fost și cea în care au evoluat The Romanian Sinfonietta Orchestra, dirijată de și avându-l ca solist pe Alexander Sitkovetsky. Un tânăr maestru al viorii, Sitkovetsky este deja profesor la Southern Methodist University’s Meadows School of the Arts din Dallas, subliniind încă o dată valoarea deosebită a talentului său de interpret și pedagog. De altfel, această din urmă calitate și-a afirmat-o și în timpul celor 5-6 zile petrecute la Sinaia cu tinerii muzicieni ce formează The Romanian Sinfonietta Orchestra (tineri cu vârste cuprinse între 16-22 ani, care se pregătesc sub îndrumarea lui Marin Cazacu la Centrul „Tinerimea Română”) pe care i-a pregătit pentru concertul ce a avut loc în data de 20 august, în fața Ateneului Român.


Repertoriul abordat de violonist și dirijor, alături de această foarte fragedă orchestră a cuprins trei lucrări din repertoriul clasic, romantic și baroc. Programul divers și foarte binevenit de către publicul numeros prezent la eveniment a inclus Simfonia a 10-a de Felix Mendelssohn-Bartholdy (o lucrare de tinerețe a compozitorului, creată la vârsta de doar 13 ani, dar având o complexitate deosebită și o frumusețe a melodiei tipică lui Mendelssohn), celebra Romanță în Fa major op. 50 pentru vioară și orchestră de Ludwig van Beethoven (moment de un romantism și un lirism aparte, două atribute beethoveniene pe care Sitkovetsky le-a scos în evidență printr-o interpretare elegantă, rafinată, prin legato-uri curgătoare acompaniate cu amploare de orchestra tinerilor muzicieni) și, nu în ultimul rând, calupul celor patru concerte pentru vioară și orchestră de Antonio Vivaldi, cunoscute sub numele de „Cele 4 anotimpuri”. Asupra acestei părți a concertului vreau să mă opresc puțin cu lupa analizei. În primul rând, trebuie să spun că interpretarea oferită de Alexander Sitkovetsky și de The Romanian Sinfonietta Orchestra s-a apropiat foarte mult de ceea ce cred că mulți dintre cunoscători își imaginează că ar fi fost modalitatea în care suna această compoziție chiar în timpul lui Vivaldi. În ciuda faptului că nu au fost redate pe instrumente de epocă, cei de pe scena ridicată în fața Ateneului Român au reușit să redea atmosfera și sunetul tipice unei seri de muzică din perioada barocă. Și, deși nici sonorizarea nu a fost perfectă (o eternă problemă a spectacolelor în România), ne-am putut bucura de 45 de minute de virtuozitate impetuoasă a violonistului rus care aproape că a egalat-o pe cea a violonistei Anne Sofie Mutter de acum două ediții de la Festivalul Internațional „George Enescu”. În plus, ascultând și urmărind ansamblul instrumental format numai din tineri, am putut cu ușurință să-mi imaginez cum ar fi fost un asemenea concert susținut de orfanii pe care Vivaldi i-a avut în grijă la instituția pe care a condus-o în perioada în care a compus aceste lucrări. De altfel, acest din urmă aspect al vieții compozitorului italian l-am aflat cu uimire și bucurie chiar de la Marin Cazacu, cel care a fost gazda serii și care a asezonat concertul cu momente de prezentare foarte plăcute, dezvăluind diverse aspecte mai mult sau mai puțin cunoscute, atât din viața creatorilor de a căror muzică ne-am bucurat, cât și din biografiile ansamblului și ale solistului-violonist.

 

Nu pot decât să sper că această perioadă nefastă va trece cu bine cât mai curând, spre a ne permite bucuria unor viitoare evenimente culturale, atât în aer liber, cât (mai ales), în sălile de concert, teatru, operă, în condiții proprii unor manifestări de asemenea anvergură. Cu toate acestea, însă, trebuie să ne bucurăm și să avem mintea și sufletul deschise față de artiștii care, cu mult efort și multe sacrificii, au reușit, totuși, să ne ofere o vară plină de bucurii într-un sezon în care speranța a părut să dispară, dar în care frumusețea a triumfat!

Comentarii

Postări populare de pe acest blog

Loggia cu filme - Frumoasa nebunie a iubirilor de-odinioară

  Lady L , coproducție 1965 Regie: Sir Peter Ustinov Distribuție: Sophia Loren, Paul Newman, Sir David Niven, Philippe Noiret   Perioada ante- și post-belică m-a fascinat încă din fragedă pruncie. Îi mulțumesc pentru această iubire de frumos și de altădată dragii mele bunici materne, Ileana Cârstea, care încă de la vârste foarte mici mi-a povestit cu un talent de povestitor hâtru aparte nenumărate pățanii prin care a trecut în copilărie și tinerețe, precum și istorioare legate de părinții și bunicii ei. Toate aceste narațiuni fermecătoare le port cu mine în suflet mereu și mă întorc la ele de fiecare dată când vreau să rememorez frânturi din vremurile de odinioară, când lumea era mai relaxată, mai voioasă, poate chiar mai fericită. Sigur că adeseori, în poveștile reale ale bunicii se strecurau picanterii, vorbe și întâmplări deocheate, dar care ar fi farmecul lor fără aceste condimente atât de necesare? Nu, nu e vorba de vulgaritate ieftină, ba chiar gratuită. Dimpotri...

Richard Wagner – Opera și specificul muzicii (II)

Continuând pe firul istoric al operei universale, Wagner subliniază faptul că aceasta nu este o creaţie populară prin faptul că ea nu s-a născut din manifestări de acest gen – din spectacolele medievale, în speţă – tipul de teatru unde cuvântul şi muzica creeau o unitate naturală şi normală. Opera a apărut, aşa cum s-a mai menţionat, la Curţile nobililor şi, în special, la cele italiene; Italia fiind, aşa cum scrie compozitorul, „singura ţară importantă din cultura europeană unde teatrul nu a dobândit nicio semnificaţie reprezentativă” [1] . Bineînţeles, teatrul neavând o pondere atât de mare în zona italiană, poporul fiind, de asemenea, unul cu mari aplecări spre muzică, cuvântul rostit, textul din operele de început trece pe un plan secundar, importantă fiind muzica – o muzică, însă, fără mare profunzime, folosită doar pentru distracţia, plăcerea şi amuzamentul auditoriului nobil. Din păcate, observă Wagner, de-a lungul timpului, acest procedeu nu s-a schimbat aproape deloc, compozit...

Cele mai vândute cărți Humanitas, Humanitas Fiction și Humanitas Junior publicate în 2020

  TOP EDITURA HUMANITAS 2020 1. Gabriel Liiceanu,  Isus al meu 2. Marcus Aurelius,  Gânduri despre sine însuși 3. Radu Paraschivescu,  Recviem vesel pentru tata 4. Tatiana Niculescu,  Seducătorul domn Nae 5. Mircea Cărtărescu,  Creionul de tâmplărie 6. Manfred Spitzer,  Demența digitală 7. Ioana Pârvulescu,  Prevestirea 8. Gabriel Liiceanu, Andrei Pleșu,  Despre destin 9. Radu Paraschivescu,  Vitrina cu șarlatani 10. Cristian Presură,  Care e diferența dintre un copil și un laptop? 11. Reza Aslan,  Dumnezeu, o istorie umană 12. Héctor García (Kirai), Francesc Miralles,  Ichigo-Ichie • TOP EDITURA HUMANITAS FICTION 2020 1. Guzel Iahina,  Copiii de pe Volga 2. Heather Morris,  Călătoria Cilkăi 3. Hiro Arikawa,  Memoriile unui motan călător 4. Isabel Allende,  O lungă petală de mare 5. Eric-Emmanuel Schmitt,  Félix și izvorul invizibil 6. Isabel Allende,  Ce vrem noi, femeile? 7. Anuradha Roy,...