Treceți la conținutul principal

Teatralitatea umanității în descompunere

 


Kadaver (2020), Norvegia

O producție Netflix, regie: Jarand Herdal

Distribuție: Gitte Witt, Thomas Gullestad, Thorbjørn Harr

Suntem înconjurați de descompunere – morală, fizică, naturală, de toate felurile. Adeseori ne uităm în jurul nostru și ne întrebăm cum de a „reușit” omul să aducă planeta în acest hal de distrugere? Cum de nu a existat sau nu există o forță care să stăvilească această dezagregare umană care influențează în egală măsură specia noastră, dar și pe celelalte?! Desigur, sunt întrebări retorice, căci răspunsul nu se va afla niciodată în posesia noastră. Poate că așa trebuie să se întâmple. Poate că, totuși, acel Cineva de deasupra noastră a gândit foarte bine evoluția și involuția Pământului și a așa-ziselor civilizații omenești. Și poate că toate aceste transformări se vor dovedi, într-un final, nu doar benefice, ci și necesare pentru planeta asta pulsând de viață. Sau poate că nu. În orice caz, ceea ce este sigur este că am apucat să trăim într-o epocă foarte tulbure și tulburată de fenomene atât de diverse și de stranii și de tragice, încât te întrebi: „Până unde mai poate să se întindă coarda suferințelor?”

Iată ce probleme, ce întrebări, ce frământări mi-a născut vizionarea unui film nou-apărut pe Netflix, Kadaver. O producție norvegiană, filmul regizat de Jarand Herdal ridică niște problematici etern și universal valabile. Cu toate că o face într-un mod tipic pentru cinematografia nordică, creând și susținând o atmosferă apăsătoare de la un capăt la altul, această șocantă și tulburătoare punere în imagini a unei societăți post-apocaliptico-nucleare ne așază oglinda aceea shakespeariană în față, pentru a ne evalua sau re-evalua alegerile, gândurile, acțiunile, faptele.  Nu vorbim de un film ușor. Nicidecum! Este o realizare ambițioasă, făcută cu mijloace simple, fără efecte exagerate, incomodă în orice caz și care nu va fi acceptată și „înghițită” de un public larg, tocmai din cauza violenței prezentării mesajelor sociale din spate. Cu toate acestea, sunt sigur că se va dovedi un film care va ocupa un loc important în viitoare istorie a cinematografiei europene, mai ales când (cu speranță și încredere) vom trece de această perioadă întunecată și ne vom uita în urmă cu înfricoșare, dar cu ușurare.

Distribuția filmului a fost atent aleasă, reunind trei actori principali care strălucesc în întunericul acestei povești terifiante. Gitte Witt îi dă viață Leonorei, o fostă actriță care în prezent trăiește într-un oraș care a fost spulberat de o catastrofă nucleară. Fizicul ei, gesturile, mimica feței, toate o recomandă pentru acest tip de rol, care trebuie să transmită publicului groază, o tristețe sfâșietoare, dezamăgire și resemnare – sentimente și stări prin care Witt trece cu ușurință și pe care le mânuiește cu brio din poignet. Alături de ea, l-am descoperit pe Thomas Gullestad, care îmbracă haina soțului Leonorei, Jacob. Actorul întruchipează un bărbat plin de anxietăți și frustrări în acea lume descompusă, dar care cumva reușește să-și mențină coloana vertebrală, apărând și, cel puțin, încercând să-și mențină familia pe linia de plutire a supraviețuirii. Nu în ultimul rând, Thorbjørn Harr este cel care, după Gitte Witt, m-a impresionat cel mai mult. Cu o fizionomie țeapănă, cu o figură de torționar înnăscut, Harr este în filmul lui Herdal creierul malefic din spatele unui proiect menit să dea false speranțe de viață „familiei” de actori pe care îi conduce spre fapte îngrozitoare. Actorul norvegian dă dovadă de forță interpretativă, căci convinge privitorul de fiecare gest, de fiecare grimasă de nebunie și de fiecare ridicare de sprânceană. De altfel, sunt convins că toți protagoniștii din Kadaver sunt experimentați actori de teatru, căci se poate observa la fiecare rigurozitatea, meticulozitatea cu care și-au studiat și construit personajele.

Cât despre film în sine, poate că nu este o capodoperă cinematografică. Poate că metodele de redare a poveștii pe ecran nu sunt cele mai inspirate, fericite sau originale. Dar cu siguranță, regizorul Jarand Herdal a reușit să redea acea atmosferă tipică unei societăți post-apocaliptice, îmbinând totodată un sentimente perpetuu de nenorocire și apăsare, atât de bine-cunoscut celor care iubesc literatura și, în special, dramaturgia nordică. Nu pot să nu mă gândesc la același tip de stare incomodă pe care am încercat-o de fiecare dată când am deschis o carte cu piese de Strindberg sau când am văzut un spectacol bazat pe unul din textele sale. Trebuie să recunosc că filmul lui Herdal mi-a amintit oarecum de Strigoii și de Domnișoara Iulia și aici mă refer, în special, la aerul acela de mister terifiant care străbate aceste două capodopere strindbergiene, dar mă refer și la modalitatea de construcție și introspecție psihologică pe care autorul suedez le-a utilizat în teatrul și proza sa. Cu siguranță, și modalitatea desfășurării și înlănțuirii cadrelor, dar și culorile decorului folosit au ajutat din plin la crearea și stabilirea continuă a acestei atmosfere gri, întunecate care se adaugă din plin la o poveste și așa destul de tensionată și departe de a fi comodă.

Nu pot să închei această scurtă discuție despre Kadaver decât îmbiindu-vă să-l urmăriți, dar doar dacă aveți starea necesară pentru a suporta o tematică dureroasă, exprimată în imagini cu un impact asemănător, dar care cu siguranță vă va ridica nenumărate întrebări și vă va provoca să vă gândiți cu mai multă atenție la ceea ce vă doriți, la cum ați acționat în anumite situații. Căci, până la urmă, suntem oameni, suntem egoiști (căci astfel e minunat construită ființa umană) și, deci, până unde am merge ca să supraviețuim și ca să ne apărăm familia, menținând-o pe linia de plutire?! Canibalism, violență, crimă?! Sunteți determinați să apelați la asemenea măsuri extreme pentru siguranța voastră și a celor dragi? Urmăriți Kadaver pe Netflix și poate veți ajunge la aceeași concluzie din final a Leonorei. Sau poate că nu...

Nota 8/10

Comentarii

Postări populare de pe acest blog

Loggia cu filme - Frumoasa nebunie a iubirilor de-odinioară

  Lady L , coproducție 1965 Regie: Sir Peter Ustinov Distribuție: Sophia Loren, Paul Newman, Sir David Niven, Philippe Noiret   Perioada ante- și post-belică m-a fascinat încă din fragedă pruncie. Îi mulțumesc pentru această iubire de frumos și de altădată dragii mele bunici materne, Ileana Cârstea, care încă de la vârste foarte mici mi-a povestit cu un talent de povestitor hâtru aparte nenumărate pățanii prin care a trecut în copilărie și tinerețe, precum și istorioare legate de părinții și bunicii ei. Toate aceste narațiuni fermecătoare le port cu mine în suflet mereu și mă întorc la ele de fiecare dată când vreau să rememorez frânturi din vremurile de odinioară, când lumea era mai relaxată, mai voioasă, poate chiar mai fericită. Sigur că adeseori, în poveștile reale ale bunicii se strecurau picanterii, vorbe și întâmplări deocheate, dar care ar fi farmecul lor fără aceste condimente atât de necesare? Nu, nu e vorba de vulgaritate ieftină, ba chiar gratuită. Dimpotri...

Richard Wagner – Opera și specificul muzicii (II)

Continuând pe firul istoric al operei universale, Wagner subliniază faptul că aceasta nu este o creaţie populară prin faptul că ea nu s-a născut din manifestări de acest gen – din spectacolele medievale, în speţă – tipul de teatru unde cuvântul şi muzica creeau o unitate naturală şi normală. Opera a apărut, aşa cum s-a mai menţionat, la Curţile nobililor şi, în special, la cele italiene; Italia fiind, aşa cum scrie compozitorul, „singura ţară importantă din cultura europeană unde teatrul nu a dobândit nicio semnificaţie reprezentativă” [1] . Bineînţeles, teatrul neavând o pondere atât de mare în zona italiană, poporul fiind, de asemenea, unul cu mari aplecări spre muzică, cuvântul rostit, textul din operele de început trece pe un plan secundar, importantă fiind muzica – o muzică, însă, fără mare profunzime, folosită doar pentru distracţia, plăcerea şi amuzamentul auditoriului nobil. Din păcate, observă Wagner, de-a lungul timpului, acest procedeu nu s-a schimbat aproape deloc, compozit...

Cele mai vândute cărți Humanitas, Humanitas Fiction și Humanitas Junior publicate în 2020

  TOP EDITURA HUMANITAS 2020 1. Gabriel Liiceanu,  Isus al meu 2. Marcus Aurelius,  Gânduri despre sine însuși 3. Radu Paraschivescu,  Recviem vesel pentru tata 4. Tatiana Niculescu,  Seducătorul domn Nae 5. Mircea Cărtărescu,  Creionul de tâmplărie 6. Manfred Spitzer,  Demența digitală 7. Ioana Pârvulescu,  Prevestirea 8. Gabriel Liiceanu, Andrei Pleșu,  Despre destin 9. Radu Paraschivescu,  Vitrina cu șarlatani 10. Cristian Presură,  Care e diferența dintre un copil și un laptop? 11. Reza Aslan,  Dumnezeu, o istorie umană 12. Héctor García (Kirai), Francesc Miralles,  Ichigo-Ichie • TOP EDITURA HUMANITAS FICTION 2020 1. Guzel Iahina,  Copiii de pe Volga 2. Heather Morris,  Călătoria Cilkăi 3. Hiro Arikawa,  Memoriile unui motan călător 4. Isabel Allende,  O lungă petală de mare 5. Eric-Emmanuel Schmitt,  Félix și izvorul invizibil 6. Isabel Allende,  Ce vrem noi, femeile? 7. Anuradha Roy,...