Treceți la conținutul principal

În cea mai fierbinte zi de decembrie, “1989. Jurnalul unei Revoluții” se difuzează la Televiziunea Română


Mâine, 22 decembrie 2020, când se împlinesc 31 de ani de la ziua care a schimbat România, Televiziunea Română va prezenta cea mai recentă producţie consacrată evenimentului de atunci, documentarul 1989. Jurnalul unei Revoluţii, realizat recent de Carmen Lidia Vidu şi produs de Teatrul Naţional "I.L. Caragiale" din Bucureşti. Difuzarea acestui film va avea loc pe canalul TVR3, de la ora 21.00.

Teatrul Național din București păstrează contactul cu publicul, se adaptează, găsește soluții și onorează evenimentul care a schimbat istoria recentă a României.

Deşi au trecut mai bine de trei decenii de la Revoluția din 1989, foarte multe întrebări continuă să aştepte răspunsul.  Pentru că nu există adevăr absolut, ci doar istorii care merită spuse. Fiecare are o părere diferită despre cum a fost la Revoluţie, fie că a trăit-o, fie că nu. Cele mai multe informaţii pe care populaţia le-a asimilat şi le repetă sunt 'cele oficiale', uneori uitându-şi istoria personală.

După premiera de teatru documentar Jurnal de România.1989, din vara acestui an, ce s-a desfăşurat sus pe teatru, în Amfiteatru TNB, regizoarea Carmen Lidia Vidu propune un nou proiect, bazat pe recentul ei spectacol. De această dată, vom întâlni elemente de film, teatru, platou de televiziune, videomapping, filmare aeriană.

La fel ca în spectacolul de teatru documentar, şi filmul alătură cele două tipuri de imagini (oficiale şi private) pentru a contura o privire mai nuanţată asupra Revoluţiei din 1989.

Astfel, documentarul își propune să fie un vehicul de comunicare, o invitaţie la dialog, plecând de la ideea că una dintre datoriile morale ale teatrului este să ridice întrebări și să antreneze la dialog.

Cât de mult ne influențează localizarea noastră și cât de mult influențăm noi comunitatea din care facem parte? Cum se compune imaginea Revoluției din 1989 din mărturiile celor care au trăit-o? Sunt doar câteva întrebări la care documentarul încearcă să ofere noi perspective, într-o problematică la care nu există răspunsuri tranșante.

Pe lângă mărturiile actorilor Ion Caramitru, Oana Pellea, Daniel Badale şi Florentina Ţilea, proiectul propune interviuri despre teme ca 'Securitatea', 'Procesul Ceauşeştilor', 'Revoluţie', 'Terorişti', realizate cu Germina Nagâţ, Dan Voinea, Dennis Deletant, Andrei Ursu, Lavinia Betea.

“Am emoții - recunoaşte Carmen Lidia Vidu. E prima mea premieră on-line. Anul ăsta pandemic m-a făcut să mă cercetez, opresc, depășesc, reinventez, echilibrez...de toate. Sper că nu am lăsat să treacă degeaba acest an.

Dedic acest film celor care au făcut Revoluția din 1989. Viața mea într-o țară liberă se datorează lor. Respect '89.

A fost Revoluție și eu sunt un om liber fiindcă poporul român a avut curaj și a ieșit în stradă.

Jurnalele acestor actori deschid un dialog despre cum ne raportăm noi la istorie. Am fost crescuți cu respect față de frică și cred că avem în noi un soi de viața mea nu contează”, cine sunt eu ca să vorbesc”, de ce să vorbesc când pot să tac” revoluția a fost făcută de ceilalți”, eu sunt doar o istorie cu i mic”.

M-aș bucura să vadă cât mai multă lume acest film. Vizionați, vă rog distribuiți, împărtășiți”, ne îndeamnă regizoarea.

Documentarul poate fi vizionat în continuare şi pe canalul de Youtube TNB (https://youtu.be/d9pUCGHnYP8), unde a avut loc premiera, la data de 16 decembrie 2020, urmată de o premieră tv, pe Digi 24 , în seara de 20 decembrie.

Vă invităm să urmăriţi acest documentar emoţionant şi să nu rataţi spectacolul atunci când porţile teatrului se vor redeschide şi ne vom putea reîntâlni la teatru.


Cu această ocazie, în prag de sărbători, dorim să le mulţumim tuturor colaboratorilor noştri din mass-media şi publicului care a înţeles dificultăţile cu care (şi) artiştii, şi arta lor se confruntă în această perioadă fără precedent.

Vă dorim Sărbători îmbelşugate, sănătate şi ani lungi şi frumoşi alături de actorii Teatrului Naţional, la teatru!

 

 


1989. Jurnalul unei Revoluții

Film documentar

Regia

Carmen Lidia Vidu

Cu

Ion Caramitru

Oana Pellea

Daniel Badale

Florentina Ţilea

Germina Nagat

Dan Voinea,

Dennis Deletant

Andrei Ursu

Lavinia Betea,

Mihai Avătămăniței, Constantin Țilea, Carmen Lidia Vidu

Director de imagine

Marius Donici

Operatori Imagine

Gabriel Stănciuc, Mihail Rădinoiu

Operator Dronă

Florin Boicescu

Montaj, sunet, animație

Cristina Baciu

Muzică

Ovidiu Zimcea

& Constantin Țilea

Desen

Gabi Skinder

Fotograf de platou

Vlad Lăzărescu



Comentarii

Postări populare de pe acest blog

Tandreţea magnoliilor de oţel

Robert Harling. Poate numele nu vă spune prea multe. „Steel Magnolias” („Magnolii de oţel”). Deja sună cunoscut, nu? Este titlul piesei de teatru scrisă de dramaturgul american şi adaptată de nenumărate ori pentru marele ecran, televiziune şi radio. De ce a avut un asemenea succes acest text? Nu este oare doar o poveste ca oricare alta? Poate da, poate nu... Pentru că ceea ce reuşeşte Robert Harling să facă este mai mult decât să nareze întâmplări obişnuite din viaţa unor femei din Louisiana. El vorbeşte despre cu totul altceva în piesa lui, aducând în prim-plan transformările prin care trece orice femeie, în momentul când este pusă faţă în faţă cu fapte de viaţă. Dramaturgul reuşeşte, astfel, să contureze portretele puternice ale unor femei (mame, bunici, soţii şi, cel mai important, prietene) care devin caractere general valabile în orice timp, în orice spaţiu social-cultural, şi care demonstrează că feminitatea poate să împletească puterea de oţel cu tandreţea şi delicateţea florilo

O călătorie virtuală magică

Traversăm vremuri grele. Pentru unii chiar vremuri cumplite ori tragice. Lumea este speriată, panicată, izolată, lipsită aparent de iubire şi de apropierea fizică (ce pentru unii contează atât de mult). Ne este teamă să ne atingem, să ne îmbrăţişăm. Şi totuşi, nu trebuie să uităm că suntem oameni, cu o conştiinţă, cu un suflet, cu inimi calde ce bat în fiecare piept. Să nu uităm că dragostea şi solidaritatea sunt cele două aspecte care ne pot salva atât psihic cât şi fizic din cele mai grele încercări şi care ne pot duce mai departe spre un tărâm magic, unde suntem cu adevărat ocrotiţi de toate relele. Unul din mijloacele prin care ne putem face spiritul să continue să trăiască şi să primească hrană este arta. Arta, atât de hulită şi lăudată, în acelaşi timp. Arta, care te ridică, care îţi pune oglinda propriului suflet în faţă, care îţi adresează întrebări mai mult sau mai puţin retorice. Momentele acestea care ne supun răbdarea şi empatia la teste extreme, pot fi trecute mai uş

De-a râsu’-plânsu’

Teatrul Naţional din Bucureşti se mândreşte a fi prima scenă a ţării. Şi, cu cele mai recente premiere ale sale umplând sălile până la refuz, se dovedeşte că este adevărat. De ce? Pentru că repertoriul său cuprinde atât texte consacrate din marea literatură dramatică universală şi românească, dar şi piese noi, ale autorilor contemporani (români şi străini). În plus, numele regizorilor şi al actorilor ce performează pe scena naţionalului bucureştean reprezintă, la rândul lor, garanţii ale calităţii şi, astfel, al succesului. Un asemenea caz îl constituie şi „Noii infractori”, una din recentele premiere desfăşurate pe scena Sălii Mari a teatrului. Textul, semnat de Edna Mazya (unul din cei mai cunoscuţi, apreciaţi şi jucaţi dramaturgi israelieni din lume), este una din cele mai acide satire sociale actuale. Deşi este prezentată ca fiind o comedie şi deşi publicul râde în hohote în anumite momente-cheie, substratul psiho-social este cu mult mai adânc şi mai însemnat şi rep