Treceți la conținutul principal

În cea mai fierbinte zi de decembrie, “1989. Jurnalul unei Revoluții” se difuzează la Televiziunea Română


Mâine, 22 decembrie 2020, când se împlinesc 31 de ani de la ziua care a schimbat România, Televiziunea Română va prezenta cea mai recentă producţie consacrată evenimentului de atunci, documentarul 1989. Jurnalul unei Revoluţii, realizat recent de Carmen Lidia Vidu şi produs de Teatrul Naţional "I.L. Caragiale" din Bucureşti. Difuzarea acestui film va avea loc pe canalul TVR3, de la ora 21.00.

Teatrul Național din București păstrează contactul cu publicul, se adaptează, găsește soluții și onorează evenimentul care a schimbat istoria recentă a României.

Deşi au trecut mai bine de trei decenii de la Revoluția din 1989, foarte multe întrebări continuă să aştepte răspunsul.  Pentru că nu există adevăr absolut, ci doar istorii care merită spuse. Fiecare are o părere diferită despre cum a fost la Revoluţie, fie că a trăit-o, fie că nu. Cele mai multe informaţii pe care populaţia le-a asimilat şi le repetă sunt 'cele oficiale', uneori uitându-şi istoria personală.

După premiera de teatru documentar Jurnal de România.1989, din vara acestui an, ce s-a desfăşurat sus pe teatru, în Amfiteatru TNB, regizoarea Carmen Lidia Vidu propune un nou proiect, bazat pe recentul ei spectacol. De această dată, vom întâlni elemente de film, teatru, platou de televiziune, videomapping, filmare aeriană.

La fel ca în spectacolul de teatru documentar, şi filmul alătură cele două tipuri de imagini (oficiale şi private) pentru a contura o privire mai nuanţată asupra Revoluţiei din 1989.

Astfel, documentarul își propune să fie un vehicul de comunicare, o invitaţie la dialog, plecând de la ideea că una dintre datoriile morale ale teatrului este să ridice întrebări și să antreneze la dialog.

Cât de mult ne influențează localizarea noastră și cât de mult influențăm noi comunitatea din care facem parte? Cum se compune imaginea Revoluției din 1989 din mărturiile celor care au trăit-o? Sunt doar câteva întrebări la care documentarul încearcă să ofere noi perspective, într-o problematică la care nu există răspunsuri tranșante.

Pe lângă mărturiile actorilor Ion Caramitru, Oana Pellea, Daniel Badale şi Florentina Ţilea, proiectul propune interviuri despre teme ca 'Securitatea', 'Procesul Ceauşeştilor', 'Revoluţie', 'Terorişti', realizate cu Germina Nagâţ, Dan Voinea, Dennis Deletant, Andrei Ursu, Lavinia Betea.

“Am emoții - recunoaşte Carmen Lidia Vidu. E prima mea premieră on-line. Anul ăsta pandemic m-a făcut să mă cercetez, opresc, depășesc, reinventez, echilibrez...de toate. Sper că nu am lăsat să treacă degeaba acest an.

Dedic acest film celor care au făcut Revoluția din 1989. Viața mea într-o țară liberă se datorează lor. Respect '89.

A fost Revoluție și eu sunt un om liber fiindcă poporul român a avut curaj și a ieșit în stradă.

Jurnalele acestor actori deschid un dialog despre cum ne raportăm noi la istorie. Am fost crescuți cu respect față de frică și cred că avem în noi un soi de viața mea nu contează”, cine sunt eu ca să vorbesc”, de ce să vorbesc când pot să tac” revoluția a fost făcută de ceilalți”, eu sunt doar o istorie cu i mic”.

M-aș bucura să vadă cât mai multă lume acest film. Vizionați, vă rog distribuiți, împărtășiți”, ne îndeamnă regizoarea.

Documentarul poate fi vizionat în continuare şi pe canalul de Youtube TNB (https://youtu.be/d9pUCGHnYP8), unde a avut loc premiera, la data de 16 decembrie 2020, urmată de o premieră tv, pe Digi 24 , în seara de 20 decembrie.

Vă invităm să urmăriţi acest documentar emoţionant şi să nu rataţi spectacolul atunci când porţile teatrului se vor redeschide şi ne vom putea reîntâlni la teatru.


Cu această ocazie, în prag de sărbători, dorim să le mulţumim tuturor colaboratorilor noştri din mass-media şi publicului care a înţeles dificultăţile cu care (şi) artiştii, şi arta lor se confruntă în această perioadă fără precedent.

Vă dorim Sărbători îmbelşugate, sănătate şi ani lungi şi frumoşi alături de actorii Teatrului Naţional, la teatru!

 

 


1989. Jurnalul unei Revoluții

Film documentar

Regia

Carmen Lidia Vidu

Cu

Ion Caramitru

Oana Pellea

Daniel Badale

Florentina Ţilea

Germina Nagat

Dan Voinea,

Dennis Deletant

Andrei Ursu

Lavinia Betea,

Mihai Avătămăniței, Constantin Țilea, Carmen Lidia Vidu

Director de imagine

Marius Donici

Operatori Imagine

Gabriel Stănciuc, Mihail Rădinoiu

Operator Dronă

Florin Boicescu

Montaj, sunet, animație

Cristina Baciu

Muzică

Ovidiu Zimcea

& Constantin Țilea

Desen

Gabi Skinder

Fotograf de platou

Vlad Lăzărescu



Comentarii

Postări populare de pe acest blog

Loggia cu filme - Frumoasa nebunie a iubirilor de-odinioară

  Lady L , coproducție 1965 Regie: Sir Peter Ustinov Distribuție: Sophia Loren, Paul Newman, Sir David Niven, Philippe Noiret   Perioada ante- și post-belică m-a fascinat încă din fragedă pruncie. Îi mulțumesc pentru această iubire de frumos și de altădată dragii mele bunici materne, Ileana Cârstea, care încă de la vârste foarte mici mi-a povestit cu un talent de povestitor hâtru aparte nenumărate pățanii prin care a trecut în copilărie și tinerețe, precum și istorioare legate de părinții și bunicii ei. Toate aceste narațiuni fermecătoare le port cu mine în suflet mereu și mă întorc la ele de fiecare dată când vreau să rememorez frânturi din vremurile de odinioară, când lumea era mai relaxată, mai voioasă, poate chiar mai fericită. Sigur că adeseori, în poveștile reale ale bunicii se strecurau picanterii, vorbe și întâmplări deocheate, dar care ar fi farmecul lor fără aceste condimente atât de necesare? Nu, nu e vorba de vulgaritate ieftină, ba chiar gratuită. Dimpotri...

Richard Wagner – Opera și specificul muzicii (II)

Continuând pe firul istoric al operei universale, Wagner subliniază faptul că aceasta nu este o creaţie populară prin faptul că ea nu s-a născut din manifestări de acest gen – din spectacolele medievale, în speţă – tipul de teatru unde cuvântul şi muzica creeau o unitate naturală şi normală. Opera a apărut, aşa cum s-a mai menţionat, la Curţile nobililor şi, în special, la cele italiene; Italia fiind, aşa cum scrie compozitorul, „singura ţară importantă din cultura europeană unde teatrul nu a dobândit nicio semnificaţie reprezentativă” [1] . Bineînţeles, teatrul neavând o pondere atât de mare în zona italiană, poporul fiind, de asemenea, unul cu mari aplecări spre muzică, cuvântul rostit, textul din operele de început trece pe un plan secundar, importantă fiind muzica – o muzică, însă, fără mare profunzime, folosită doar pentru distracţia, plăcerea şi amuzamentul auditoriului nobil. Din păcate, observă Wagner, de-a lungul timpului, acest procedeu nu s-a schimbat aproape deloc, compozit...

Alina Tofan: „Pandemia mi-a demonstrat că atunci când ești bine tu cu tine, după ce ai muncit și ai visat, e timpul să respiri și să lași lucrurile să se întâmple”

Pandemia. O situație care ne-a schimbat tuturor existența, modalitatea de a privi viața, de a comunica și de a interacționa cu cei din jurul nostru, fie că este vorba de prieteni, rude, părinți, copii sau, pur și simplu, străini. În toată această perioadă ne-am izolat, ne-am autoizolat, am fugit de orice contact social care ne-ar fi putut pune viețile în pericol. Am încercat, totodată, să nu renunțăm cu totul și cu totul la comunicare și la o viață socială măcar în mediul online. Nici arta nu a fost ocrotită – și nu mă refer doar la România, ci la întreg mapamondul. Actori, muzicieni, performeri, artiști, toți au trebuit să se „mute” în zona virtuală, pentru a mai spera la o viitoare viață creativă. Tinerii reprezentanți ai artei scenice românești au fost extrem de vocali și prezenți pe diverse canale sociale. Alții chiar și-au luat inima în dinți și au dat dovadă de un curaj vecin cu nebunia, alegând să meargă înainte, să comunice, să atingă alți oameni (mai mult sau mai puțin metafor...